Tobias Åberg
Medlem
Hej,
skall skaffa min första telezoom till min kommande D200.
Har mer eller nindre bestämt mig för ett Sigma, men kan inte komma fram till vilket. Valet står mellan:
70-200/2,8
100-300/4
120-300/2,8
120-300:an är ju markant dyrare, men om prestandan är väsentlig bättre, kan jag tänka mig att ta den kostnaden.
Vad jag vill fråga om är:
Jag kommer att vilja ha objektivet till en rad olika saker, allt från att fotografera rådjur/vildsvin till familjen och resor.
Hade tänkt komplettera med Sigmas telekonverter antingen 1,4 eller 2,0.
Hur pass viktigt är steget mellan 2,8-4?
Hur påverkar telekonvertern ljusvärdet?
Är det några rent kvalitativa (skärpa/byggkvalite/tätningar) skillnader emellan objektiven i fråga, eller är det rent tekiskt. (dvs zoom omfång och ljusstyrka)?
Det lutar lite åt en 100-300/4 med en 1,4 konverter, men jag vet inte... ;-)
Tips med vad jag skall tänka på eller hur jag skall resonera.
//Tobbe
skall skaffa min första telezoom till min kommande D200.
Har mer eller nindre bestämt mig för ett Sigma, men kan inte komma fram till vilket. Valet står mellan:
70-200/2,8
100-300/4
120-300/2,8
120-300:an är ju markant dyrare, men om prestandan är väsentlig bättre, kan jag tänka mig att ta den kostnaden.
Vad jag vill fråga om är:
Jag kommer att vilja ha objektivet till en rad olika saker, allt från att fotografera rådjur/vildsvin till familjen och resor.
Hade tänkt komplettera med Sigmas telekonverter antingen 1,4 eller 2,0.
Hur pass viktigt är steget mellan 2,8-4?
Hur påverkar telekonvertern ljusvärdet?
Är det några rent kvalitativa (skärpa/byggkvalite/tätningar) skillnader emellan objektiven i fråga, eller är det rent tekiskt. (dvs zoom omfång och ljusstyrka)?
Det lutar lite åt en 100-300/4 med en 1,4 konverter, men jag vet inte... ;-)
Tips med vad jag skall tänka på eller hur jag skall resonera.
//Tobbe