Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med utskrift

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobias Arvidsson

Aktiv medlem
Jag har ingen egen skrivare och blir då tvungen att ta med mig de bilder jag vill ha på papper till en kompis. Problemet är att bildera får olika färgstick (rött) och ser lite diffusa ut. Jag har flyttat bildera i tiff format och när jag skriver ut dem använder jag windows program för bildutskrift. Jag har använt adobe RGB som färgrymp.

Vad kan jag göra för att få ett skapligt resultat? Jag ska köpa en egen skrivare snart, då kan jag kanske kalibrera utrustningen bättre.

Om det är en normal fotoskrivare och din kompis inte har gjort något speciellt och du använder papper som är till skrivaren med tillhörande kalibreringsfiler så borde det inte vara några större problem. Då kvarstår din skärm.
Har du kalibrerat din skärm? Det brukar påverka väldigt mycket.
/tj

Nja den är inställd på Adobe RGB. Det är en iMac G5 17".

Blir färgerna att framträda olika på olika papper? Jag kommer inte riktigt ihåg vad papperet heter men det är medelpris "glossy photopaper" tror det heter isotech. Var hittar jag ett sådant kalibreringsfilter? Är det de olika inställningarna för papperstyp du syfter på?

Är det en mac så lär väl färghanteringen vara rätt. Det sägs att de är bra på det. Då kan det mycket väl vara pappret. Jag kör själv med en epsonskrivare och epsonpapper (med de papper som skrivaren klarar enligt specen). Då blir det bra. En gång köpte jag ett glossy epson papper och valde så gott det gick vid inställningen. Fick ett magentastick direkt. Hör med tillverkaren av ditt papper om de har en profil till din (kompis) skrivare. Eller vad säger ni andra här på fotosidan? Eller köp ett papper som skrivaren stöder. Har din kompis programvara som stöder färgprofiler i bildfilen?
/tj

ANNONS
Götaplatsens Foto