Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med val av objektiv! (Motorsport)

Produkter
(logga in för att koppla)

Extr3me

Aktiv medlem
Har bara börjat spekulera lite grann på att köpa ett nytt objektiv senare.
Håller på och fotar bilar, mest dragracing.

De gäller telezoom, har just nu ett 70-200 4L IS USM, det är grymt!
Men det är inte alltid att det går sig, sjukt mycket folk ivägen eller så
är man tvungen och stå en bra bit ifrån.

De jag har sneglat lite på är

Canon EF 100-400/4,5-5,6L IS USM
Sigma 50-500/4,5-6,3 DG APO HSM OS
Sigma 150-500/5-6,3 HSM DG APO OS

Nått som är vettigt?

Av dom 3 så hade Canon EF 100-400/4,5-5,6L IS USM varit mitt val, tror inte att Sigma's modeller har lika snabb af & även om 100-400:an har några år på nacken så är det fortfarande ett riktigt bra objektiv!!

Håller med om att det är besvärligt att få till bra bilder då det är en massa folk i vägen men det är ju bra att det kommer publik till evenemangen... =)

Lycka till med valet av glugg!!

Jag har en Sigma 150-500/5-6,3 HSM DG APO OS, visseligen för Nikon, men ändå.
Autofokusen är inte supersnabb, men den sitter där den ska. Ljusstyrkan (f/5-6,3) är inte mycket att hurra för, men den hade blivit åtskilligt tyngre och dyrare för bara ett halvt bländarsteg större. I dagsljus räcker den gott. Trots det är det en rätt stor pjäs. Monopod rekomenderas.

Ja men visst, helt klart att det ska va publik! Det är nämligen så att jag skruvar och fotar
åt en som kör!

Tror som du säger att Canon är förmodligen de bättre och sen väger det ju minst!
Tycker det är sjukt jobbigt och springa runt och släpa på 70-200an en hel dag på banan.

Men sigmas väger dryga 2kg.. Iofs ett par tusen billigare, men ja..

JTycker det är sjukt jobbigt och springa runt och släpa på 70-200an en hel dag på banan.

Vekling! :)

Skämt åsido, jag tycker nog att 70-200 4 är rätt så hanterbar och det är min favoritglugg på racerbanan. Jag har också ett 100-400 och det är ju lite mer att släpa men fungerar också bra till racing.

Har ingen erfarenhet av de andra du nämner.

ANNONS
Götaplatsens Foto