Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Hjälp med val av TFT-skärm! Resp.tid, kontrast mm...

Produkter
(logga in för att koppla)

mange78

Aktiv medlem
Håller på att gå vilse i skärmdjungeln, om jag nu inte redan har gjort det.

Det som gäller är en 19" TFT. Den ska fungera för bildbehandling men samtidigt kunna klara av hyfsat avancerad videoredigering. Vill gärna att den skall vara utrustad med vridfunktion. Sen är det väl även bra om den ha möjlighet till digital anslutning.

Har kikat på dessa modeller:

- Samsung 910T: http://www.dustin.se/dacsaportal/?ProdID=5010072618

- Samsung 913B:
http://www.dustin.se/dacsaportal/?ProdID=5010081183

- Samsung 930BF:
http://www.dustin.se/dacsaportal/?ProdID=5010084278

- Samsung 920T:
http://www.webhallen.com/prod.php?id=37182

- Xerox XA7:
http://www.dustin.se/dacsaportal/?ProdID=5010078718

Hur är Samsungs modeller? 910T har man ju hört en del gott om, men är inte en responstid på 25ms i trögaste laget om den ska klara videoredigering?

Kom gärna med fler tips, håller på att bli galen!!!

Jag är skitnöjd med min 920T vilken jag köpte genom Dustin. Jag har inte hittat några nackdelar hittills efter ett halvårs användande och jag är nöjd med dess egenskaper vad gäller bildbehandling. Hur den funkar för videoredigering kan jag inte svara på. Skärmen är dessutom riktigt snygg!

Personligen tycker jag att en 19" har för liten upplösning för videoredigering, blir galen när jag tvingas köra Premiere Pro etc i 1280*1024.
Ett bättre alternativ är en 20", antingen 4:3 eller 16:10. Jag har en Dell 2001FP (20" 4:3) hemma och en Dell 2005FPW (20" 16:10) på jobbet och de funkar HELT ok även om de inte är fantastiska jämfört med dyrare skärmar. Svårt att hitta något bättre för de pengarna dock. Till min dedikerade redigeringsmaskin kör jag dubbla 19" med 1280*1024 och det är ganska lagom :)

Har du möjlighet så rekommenderar jag varmt en 20" istället således eller två 17" TFT eftersom de ändå har samma upplösning som 19" TFT.

Och angående Dells "tillfälliga" erbjudanden, har aldrig sett dem höja ett produktpris igen, de förlänger bara erbjudandet tills det ordinarie priset sänks...

reflux skrev:
Och angående Dells "tillfälliga" erbjudanden, har aldrig sett dem höja ett produktpris igen, de förlänger bara erbjudandet tills det ordinarie priset sänks...

Vi får väl se den 25:e ;)

Jag passade ivf. på att köpa en 20.1" Dell (Samsung) för 5300:- Samma TFT-platta som i Apples 20.1 tummare med samma upplösning (naturligtvis). Jag är jääkligt nöjd med den, redan efter en dag.. Det är gott om plats om man säger som så.. Sen har den massa finesser.. som PIP med kompositingång, så man kan glo på TV samtidigt.. ;)

Jag var på väg att avbeställa och köpa två 17".. men detta blev bra...

Tack för synpunkter!

Nu är väl inte videoredigering det jag prioriterar. Bildbehandling är det som kommer först.

Hur snabb bör en skärm vara då? Märker man stor skillnad på 8ms och 25ms? Blir det eftersläpningar med 25ms?

Kom gärna med synpunkter på Samsungs skärmar också.

Synd bara att den till skillnad från en LCD-TV inte har en bättre deinterlace-modul (om någon alls?), tv-bilden blir således ganska randig och kopplar du in ett tv-spel så ser bilden ganska bedrövlig ut. Hade gärna haft den större Dell-skärmen som har komponentingång vilket öppnar möjligheten för progressiv bild från tv-spel och DVD-spelare.

@Magnus: Jag tycker iofs att Photoshop är rätt trist i 1280*1024 också :) Jag skulle hellre lägga pengarna på en större skärm än en snabbare skärm då tillverkarnas siffror ändå inte stämmer så bra överrens med verklighetens eventuella eftersläpningar och olika bildpaneler ger olika utseende när grafiken rör sig. Spelar du mycket spel är nog 8ms vettigt, för foto/videoredigering är det inte det viktigaste så 25ms skärmen fungerar förmodligen bra för dig.

Jeppe skrev:
Vi får väl se den 25:e ;)

Jag passade ivf. på att köpa en 20.1" Dell (Samsung) för 5300:- Samma TFT-platta som i Apples 20.1 tummare med samma upplösning (naturligtvis). Jag är jääkligt nöjd med den, redan efter en dag.. Det är gott om plats om man säger som så.. Sen har den massa finesser.. som PIP med kompositingång, så man kan glo på TV samtidigt.. ;)

Jag var på väg att avbeställa och köpa två 17".. men detta blev bra...

Kan berätta att det inte sitter nån TFT-platta från Samsung i din skärm, utan en panel från LG.Philips LCD som heter LM201W01. För övrigt är det en 8 bitars SIPS-panel med 16ms äkta responstid, och det är därför den är så bra till grafiskt arbete och videoredigering.

Däremot stämmer det att Dell och Apple använder samma TFT-panel i sina 20,1" skärmar. De har däremot olika typer av bakgrundsbelysning, Dell-skärmen har lite krafigare belysning, dock är kontrastvärdena i stort sett samma för båda skärmarna.

Här finns lite mer ingående info om både Dell 2005FPW och Apple Cinema 20":

http://www.anandtech.com/displays/showdoc.aspx?i=2400&p=1

Tacksam om denna tråd fokuserar lite mer på att svara på det jag som trådskapare frågade om ;-)...

Söker alltså mer omdömen om Samsungs skärmar. Har sneglat lite på Eizos skärmar också, men då får jag gå ner i storlek till 17". 4500 spänn är nog smärtgränsen vad gäller budgeten... Hur är Eizos 17"?

Förlåt för utsvävningen om Dell-skärmen.. Eizos L568 var den skärm som jag skulle ha köpt istället för Dells. Men jag skulle då haft två stycken istället. Jag tror nog personligen att en 17" blir för litet, även om de har samma upplösning som 19".

En L768 kostar väl runt 5000:- på det billigaste stället?

Fast samsungs 920T har ju fått bäst i test om jag inte missminner mig. fast då var väl inte Eizon med ;)

Jag tror inte man blir missnöjd med en 19" TFT för 4-4500:-

Reglen är väl mycket kontrast, och hyffsat låg respons-tid.

Tja...930:an har jag lite svårt för, är säkert jättebra till spel, men har för ojämna färger för fotobruk enligt min mening. Jag har kikat lite på Samsung 920T och jämfört den med Eizo L768. Båda är bra skärmar för fotobruk.

Dock har Eizo lite fler justeringsmöjligheter, lite renare färger (tycker iaf. jag), och dessutom 60 månaders garanti. Den är bara cirka 300 kr dyrare (4795kr hos Komplett.se), så den skulle bli mitt val.

Dock är båda ganska långsamma skärmar, så om du ska arbeta mycket med videoredigering så kanske du ska leta efter en annan skärm med minst 16ms verklig responstid.
Bästa kompromissen mellan videobruk och fotobruk är faktiskt Dell 2005FPW...förlåt om jag är tjatig om den.

ANNONS
Götaplatsens Foto