Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp mig att reda ut...

Produkter
(logga in för att koppla)

chrillenilsson

Aktiv medlem
Detta kanske har varit uppe innan, i så fall ursäktar jag, men jag skulle behöva hjälp med en, eller kanske två saker...

Jag har en Canon 500D, allt väl så långt. Och saken är ju den att jag vill ha ett hyfsat bra vidvinkel-objektiv till denna.
Sen har jag ju oxå läst att man ska gånga siffror med 1,6 pga ngt :) vad betyder det?

Kan ngn hjälpa mig att reda upp detta, och samtidigt rekommendera ett kul och bra vidvinkel-objektiv (inte fish eye)

tjipp

Canons eget EF-S 10-22 är ett bra vidvinkelobjektiv till din kamera om du har tänkt dig en zoom.
Du behöver inte multiplicera med 1.6 annat än för att jämföra vad ett objektiv på din kamera skulle motsvaras av för brännvidd på en FF (FullFormats kamera).
Egentligen ganska ointressant i ditt fall.
Sedan finns det andra tillverkare än Canon som gör objektiv som passar, som Sigma t.ex.

Vad behöver du?

Är det ljusstyrka så ligger Tokina 11-16 2,8 bra till. Det är mycket bra, både optiskt och mekaniskt. Jag har haft det till en 40D. Det har också fått bra betyg av de sk experterna i diverse tester. De andra har jag ingen erfarenhet av.

Du har ju redan ett 70-200 2,8 och 50mm 1,8. Har du provat med dem? Ljusstyrkan är ju helt avgörande om det skall gå att fotografera sport inomhus. Snabb af är nästa krav. Sedan beror resten på hus nära eller långt ifrån händelserna du vill/kan komma. Vad jag sett är 85/1,8 eller 100/2,0 populära för inomhus sport. Ta och testa med ditt 70-200 för att se om 85/100 är ok brännviddsmässigt. Ditt 50/1,8 är ju rätt ok men autofokusen hänger nog inte med. Det krävs USM eller motsvarande.

nja, håller mig vid sidan om... Skulle nog bli ett jädra liv annars :)
Vilket objektiv skulle annars passa för just inomhusidrottt?

Vilken brännvidd vill du ha? I din fotoväska har du 18mm som vidast idag, vill du ha vidare än så? Jag skulle välja EF-S 10-22 för dess breda omfång, skärpa, känsla, USM och möjlighet att enkelt i DPP räta ut krokiga linjer. Därefter Tokina 11-16 för sin grymma skärpa, f/2.8 och byggkvalitet. Jag skulle inte köpa någon av de andra du listat.

Klarar du dig med 17mm är EF-S 17-55 ett alternativ
Klarar du dig med 15mm är EF-S 15-85 ett alternativ

ANNONS
Götaplatsens Foto