Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

HJälp mig hitta tidningen!!

Produkter
(logga in för att koppla)

gredeson

Aktiv medlem
Hej alla. Jag såg en tidning härom veckan, vilket det stod: Supertest, 10semiproffesionella kameror testas. Denna tänkte jag köpa, men det blev inte av.

MIn fråga följer; Vart kan jag hitta tidningen, vill verkligen hitta den. Jag är nämligen mellan valet/kvalet om nikon d80 elle canon eos 30d.

HJälp behövs

// Benji

gredeson skrev:
Hej alla. Jag såg en tidning härom veckan, vilket det stod: Supertest, 10semiproffesionella kameror testas. Denna tänkte jag köpa, men det blev inte av.

MIn fråga följer; Vart kan jag hitta tidningen, vill verkligen hitta den. Jag är nämligen mellan valet/kvalet om nikon d80 elle canon eos 30d.

HJälp behövs

// Benji

Jag läste den på biblioteket och Nikon D80 vann över Canon 30D som testarna tyckte kändes lite gammalmodig. Bildkvaliteten var ganska likvärdig men Nikon var nog lite bättre. Handhavandemässigt vann Nikon D80 också.
Men testet var inte jättebra. Inte ett ord om de använde råformat eller jpg vid jämförelserna. Att D80 ger bättre bilder i jpg är det nog inget snack om, men jag tvivlar på att det finns någon skillnad om man använder råformat mer än att Canon 30D ger mindre brus på höga iso. Dessutom har ju kameran metallhus och fem bilder per sekund.

Jaha, på så vis. För jag är väldigt sugen på båda. det är grymt svårt att bestämma sig. Jag kan få ett objektiv av en vän (canon) om jag köper 30d, men eftersom en är lite dyrare så blir priset så likt på båda. Därav blir det svårt.

Men visst är det väl lättare att hitta objektiv till canon?

// Benjamin

Inte för att jag någonsin har ägt vare sig Canon eller Nikon men jag skulle tro att det är ganska lätt att hitta begagnade objektiv till båda märkena

Canon har fler moderna objektiv med tysta, snabba motorer och lite större utbud, men Nikon har objektiv så det räcker dom också. Jag har själv en Canon 30D och är väldigt nöjd med den kameran.

Fördelar Canon 30D: bättre på höga iso, snabbare seriebildstagning, metallhus istället för plast.

Fördelar Nikon D80: möjlighet att slavstyra blixt, lite större sökare, programmerbar auto-iso.

Båda kamerorna är kapabla att ta världens bästa bilder. Det är bara du som fotograf som är begränsningen. Gå på din egen magkänsla. Båda är suveräna köp.

Det testet var det sämsta någonsin.. det sättet de behandlade sigman var sjukt. rubriken för 30d var även den inte så klockren..

slutsats: lita inte på tester från den tidningen..

Generellt en ganska kass tidning tycker jag. Väldigt "nybörjarinriktad" och den känns alldeles för ytlig för att kunna tas helt på allvar. www.dpreview.com är ju oändligt mycket bättre även om jag tycker att de skulle fokusera lite mer på handhavande.

ANNONS
Götaplatsens Foto