Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp mig med Objektiv till Canon 550D

Produkter
(logga in för att koppla)

Erika Bodin

Ny medlem
Hej

Jag söker ett allt i allo objektiv till 550D. Snygga från porträtt till landskaps fotografering.

Är även intresserad av objektiv som är bra för produkt fotografering.

Tips mig gärna.

Tack på förhand!

Erika

En ljusstark normal zoom

Tamron 17-50 2,8 (utan IS)
Canon 17-55 2,8 IS USM

Sigma har också en normal zoom. Vet inte hur den är jämfört med Tamrons glugg

Vill man ha allt i ett så är det EF-S 15-85 f3.5 - 5.6 IS USM som gäller. 15 mm för landskap, 85 mm för porträtt. Tyvärr blir inte Bokehn så bra med f5.6.. Men funkar väldigt bra för produktfoto, ifall du har bra ljussatt och du i såfall kör med liten bländare.

Väljer du flera objektiv, så välj då redan nämnda 17-55 f2.8 för landskap och Sigmas 85 mm f1.4 för porträtt.

Personligen så brukar jag fotografera porträtt med min 550D runt brännvidderna 95 - 135 mm. Då använder jag mitt 70 -300 tele för den sakens skull.

Det är mitt förslag. Resten är väl upp till ditt behov och din plånbok. =)

God Jul!

Ja, det som WeeBee skriver är också ett alternativ.
Det jag mest tänkte på är att du kanske vill utöka din objektiv "samling" senare t.ex om du vill ha tele och ett VV objektiv.
Då hade jag satsat på en så ljusstark normal zoom från början, för att senare köpa på sig mer.

Annars har Canon 18-135 eller 18-200 objektiv.
Oavsett hur mycket eller lite pengar man har så blir det alltid en kompromiss.

Tack så mycket för svaren.

Det jag är ute efter är ett objektiv som är allt i allo stället för 18-55 som är standard. Bättre kvallite och bild.
Har ett med fast Canon Objektiv EF 50/1,8 II och Zoom 55-250 tror jag att det är. Billigt som jag köpte för flera år sedan. Rejält klumpigt.

Själv tycker jag det är riktigt djungel.
Har ni något själv som ni är super nöjda med som inte får kosta mer än 6000. Helst inte mer än 4000 5000. Ett bra alround objektiv.

Tacksam för svar

GOD JUL!

Tack så mycket för svaren.

Det jag är ute efter är ett objektiv som är allt i allo stället för 18-55 som är standard. Bättre kvallite och bild.
Har ett med fast Canon Objektiv EF 50/1,8 II och Zoom 55-250 tror jag att det är. Billigt som jag köpte för flera år sedan. Rejält klumpigt.

Själv tycker jag det är riktigt djungel.
Har ni något själv som ni är super nöjda med som inte får kosta mer än 6000. Helst inte mer än 4000 5000. Ett bra alround objektiv.

Tacksam för svar

GOD JUL!

I såfall skulle jag välja Sigmas 17-70 f2.8 - 4.0 som är vald till bästa instegsobjektiv. Bra ljusstyrka och väldigt bra omfång. Troligtvis det objektiv jag själv skulle ha valt om jag bara vetat om dess existens då jag skaffade systemkamera. Kostar inte skjortan heller.

God Jul på dig med!

... Zoom 55-250 tror jag att det är. Billigt som jag köpte för flera år sedan. Rejält klumpigt.

Den zoomen är en av marknades lättaste och smidigaste i det omfånget!

Den tamron normal-zoom som du nu funderar på är t ex tyngre.

Vad jag vill ha sagt är att om du vill gå upp i bildkvalité från det kit-objektiv du har nu måste du räkna med att dessa objektiv är rejält tyngre och "klumpigare" än det du är van med.

Jag har inge personlig erfarenhet av just Tamron-gluggen men specifikationen är bra och priset konkurrenskraftigt.

Jag tycker att sådant här är svårt, jag känner inte dig, och dina beskrivningar lämnar en del att önska.

Jag var, personligen, helnöjd med Sigma 30/1.4 till all typ av fotografi du nämnt. Men det är långt från säkert att du skulle vara det.

Det jag är ute efter är ett objektiv som är allt i allo stället för 18-55 som är standard. Bättre kvallite och bild. Har ett med fast Canon Objektiv EF 50/1,8 II och Zoom 55-250 tror jag att det är. Billigt som jag köpte för flera år sedan. Rejält klumpigt.

Själv tycker jag det är riktigt djungel. Har ni något själv som ni är super nöjda med som inte får kosta mer än 6000. Helst inte mer än 4000 5000. Ett bra alround objektiv.

GOD JUL!

God jul själv!

Det är omöjligt att ge dig några kvalificerade rekommendationer utifrån din beskrivning ovan.
EF-S 18-55 IS är ett bra objektiv, ger skarpa bilder men har rätt mycket distorsion på 18mm vilket iofs går att korrigera i efterbehandling. Bra för landskap på 20-35mm och f/8-11.
EF 50/1.8 II är ett bra objektiv, ger skarpa bilder. Bra på porträtt på f/2-4 och produkt på f/8-11.
EF-S 55-250 IS är ett bra objektiv, ger skarpa bilder, och är en av marknadens minst klumpiga telezoom. Funkar även den bra för porträtt på 100-200mm med f/5.6.

Har du ingen aning om vad du söker kanske det beror på att du inte har någon aning om hur du bäst använder din utrustning. Kanske det är kunskap som saknas, och inte ny hårdvara?

ANNONS
Götaplatsens Foto