Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Hjälp mig rädda mina bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonson

Aktiv medlem
Sålde nyligen min PC för övergång till Mac. På Pc´n körde jag win 7 64 bit. Innan jag sålde den monterade jag ut min interna hårdisk där jag sparat alla mina bilder och en del musik. Fick sedan låna en adapter som gör sata till USB har pluggat in den i macen men det dyker inte upp någon usb disk inte heller i min mini pc med win xp 32 bit dyker disken upp, Hur gör jag för att rädda mina bilder????
/Simon

Disken i din windowsburk var formaterad i NTFS. Mac har ett helt annat filsystem. Man brukar dock kunna se innehållet på disken, men inte skriva något till NTFS-diskar från Mac (om jag inte minns fel). Jag skulle iaf göra så att jag försöker hitta en windowsmaskin, fixar en extern hårddisk formaterad i FAT32 (som både windows och mac kan läsa) och sedan kopierar jag över materialet från din NTFS-disk till den för att sedan ta in det i Macen.

Edit: Vopps. Min hjärna tog tydligen inte åt sig av hela ditt inlägg. Ser att du testat den även i en PC. Då verkar det vara något annat galet, bortom min förståelse.

Disken i din windowsburk var formaterad i NTFS. Mac har ett helt annat filsystem. Man brukar dock kunna se innehållet på disken, men inte skriva något till NTFS-diskar från Mac (om jag inte minns fel). Jag skulle iaf göra så att jag försöker hitta en windowsmaskin, fixar en extern hårddisk formaterad i FAT32 (som både windows och mac kan läsa) och sedan kopierar jag över materialet från din NTFS-disk till den för att sedan ta in det i Macen.
Eller så installerar du helt enkelt en NTFS-drivrutin, exempelvis Tuxera NTFS for Mac så kan du både läsa och skriva till NTFS-partitioner i OS X.

www.tuxera.com

EDIT: Låter som att det är den där adaptern det är fel på.

Dom USB/sata-adaptrar jag känner till kräver att disken har primära partitioner (FAT eller NTFS). Om den har logiska/utökade partitoner syns dom inte. Lösningen är då att sätta in hela disken i en PC-dator med sata-kontroller, som sekundär disk. Sen kan du läsa innehållet, och flytta det till lämplig USB disk eller liknande. Du kanske kan låna en dator eller be någon bekant om hjälp.

//Lars

Att jag undrade beror på att jag aldrig jobbat med MAC. ;-)
Sen vet jag inte om det är en bärbar han har.

//Lars

Har en 2 veckor gammal mac book pro ska testa ntfs programmet. Tror adaptern fungerar trafolampan lyser grönt och disken börjar spinna. kan ju ifs kolla sata kablen, till saken hör att jag kört den som sekundär disk bara bilder och dyl på inget operativsystem eller program är installerat på disken.
/Simon

Hej alla hjälpsamma!

Problemet är löst, och det var som både vissa av er och jag befarade fel på sata/usb adaptern
så nu kopieras det för fulla muggar
/simon

Hej alla hjälpsamma!

Problemet är löst, och det var som både vissa av er och jag befarade fel på sata/usb adaptern
så nu kopieras det för fulla muggar
/simon

Och vad har vi lärt oss av detta? Jo att en backup är trevligt att ha, nu har du ju en extradisk som säkert passar som foten i stöveln för detta också.

/Karl

problemet var att detta var min backup disk..... Jag har köpt en NAS med 2 disk platser det sura är att man måste ha samma storlek på diskarna i båda facken jag har en 1tb och en back up disk på 750 gb så det funkade inte. Därför var jag tvungen att flytta data från min gamla back up till den nya i nasen

problemet var att detta var min backup disk..... Jag har köpt en NAS med 2 disk platser det sura är att man måste ha samma storlek på diskarna i båda facken jag har en 1tb och en back up disk på 750 gb så det funkade inte. Därför var jag tvungen att flytta data från min gamla back up till den nya i nasen
Låter som att det har att göra med att NAS:en antagligen kör diskarna i RAID1 (två lika stora, speglade diskar), kanske går att stänga av?

Nämen lyssna nu en gång för alla Hade en Acers aspire med 2 diskar i. Den sålde jag då jag köpte en mac book istället. Jag behöll den ena disken då det var en del av min back up. Köpte sedan en nas där jag tänkte placera disken i, Men det gick inte för att disken som medföljde nasen låg på 1TB och I fack 2 var det tunget att vara samma storlek alltså 1 TB och min back up disk var på 750 tb därför fungerade inte min idé. Men nu har jag en nas med 2 tb diskar i och håller på att ladda över all info från min 750 gb till nasen. min 750tb disk blir sen extern disk.
simon

Nämen lyssna nu en gång för alla Hade en Acers aspire med 2 diskar i. Den sålde jag då jag köpte en mac book istället. Jag behöll den ena disken då det var en del av min back up. Köpte sedan en nas där jag tänkte placera disken i, Men det gick inte för att disken som medföljde nasen låg på 1TB och I fack 2 var det tunget att vara samma storlek alltså 1 TB och min back up disk var på 750 tb därför fungerade inte min idé. Men nu har jag en nas med 2 tb diskar i och håller på att ladda över all info från min 750 gb till nasen. min 750tb disk blir sen extern disk.
simon

Jo, men i något steg i denna processen verkar det som om alla bilderna endast fanns på din 750GB-disk.
Det verkar som att du nu har en bra lösning.

/Karl

ANNONS
Götaplatsens Foto