Annons

Hjälp mig välja objektiv! :)

Produkter
(logga in för att koppla)

PicVictoria

Aktiv medlem
Ska nu använda mina julklappspengar till att investera i en D300. Har läst runt massor på både nikons hemsida samt denna sida.Men fortfarande tyckerj ag att det här med objektiv är en jungel :)

Var snälla och gå in på denna länk och hjälp mig välja. Jag vill ha ett bra förstaobjektiv som klarar de flesta situationer. Gärna ett som klarar inomhusmiljöer på ett bra sätt.

http://www.prisjakt.nu/search.php?query=nikon+d300

Mycket tacksam för all hjälp!!

Du skall välja 16-85 :an. Den är vidvinkligare än 18-200 :an och enligt tester är den även skarpare. Nu räcker väl skärpan till med marginal på 18-200, en 16-85 är att föredra för inomhusbilder eftersom den just är vidvinkligare.
Mvh
JB

För inomhusbilder kommer du att uppskatta ett vidvinkligt objektiv. Tänk på att du har en brännviddsförlängning på 1,5 med D300.
Ett ljusstarkt vidvinkligt objektiv är ingen billig historia. Tyvärr har jag ingen personlig erfarenhet av dessa objektiv, då jag använder Nikons proffsobjektiv.

16-85 är ett utmärkt val. Notera dock att det inte är så ljusstarkt men fotar du inomhus i dagsljus så är det OK. Behöver du mer ljusstyrka och vidvinkligare så kika närmre på Tokinan jag tipsade om. Anledningen till detta var att jag såg på din profil att du fotar åt en mäklarfirma och då brukar vidvinkel användas flitigt ;-). Precis som Janne skriver så är det inte användbart som allround...

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto