Annons

Hjälp mig välja stativ + kulled!

Produkter
(logga in för att koppla)

Arosfors

Medlem
Nu är det dags för ett nytt stativ och jag behöver hjälp att välja en kombination som begränsar mig så lite som möjligt.
Här är förutsättningarna:
Det tyngsta som kommer att sitta på är min D70 med ett Sigma 80-200 2,8 DG.
Jag vill ha så låg vikt det går utan att riskera "glidningar" eftersom jag inte vill behöva lämna det hemma för slippa ryggskott.
Jag fotar nästan uteslutande med huset vertikalt, vilket rimligtvis borde innebära mer belastning.
Min budget ligger på 5000-6000 för hela paketet, dvs stativ + kulled.
Har tittat lite på Manfrottos Manfrotto Magfiber Pro 055 MF3/MF4 och velbon Carmagne 530/540. Men jag har inte så stor erfarenhet av stativ. Jag vet bara att det jag har nu är på tok för tungt. Det är ett Manfrotto 144 B.
Vad gäller kulled har jag hört mycket gott om Manfrotto 468 RC4, men kommer det att hålla vikten? Eftersom jag så ofta fotar vertikalt så vill jag ju även kunna justera i det läget.
Är 1,76 lång, men fotar ofta i ojämn terräng.

Vore oerhört tacksam för all hjälp från alla Er som har lång praktisk erfarenhet och har prövat lite olika kombinationer.


Hälsningar
Arosfors
 
Jag har skaffat mig ett Carmagne 630 + Manfrottos 468MGRC4. Hydrostat-tjofräs kulled. Total vikt: 2.2kg.. jämfört med min andra kombination 055Pro + 469Proball= 3.8kg

Men med en budget på 5-6000:- så hade jag nog titat lite på Gitzo.. Kanske ett G1297 i basalt för 3800:- och sedan en kulled typ 468MGRC4. Då hamnar du på en vikt av 2.4 kg..

Du behöver aldrig mer köpa ett annat stativ..
 
hej

Har bestallt ett velbon el 630 med kulled ph 273. Det ar en relativt dyr kombination med du kan pressa priset ner till strax over 3000 da leverantoren saljer dem paketvis. Aven om det ar ganska dyrt stativ sa ar det manga som sager att det ar betydligt battre an dyrare alternativ. Far snart se om det stammer.

Du kan ju alltid spara 2-3000

mvh Andreas
 
Om man jämför en Arca Swiss-kula med tex ett Manfrotto 468MGRC4, hur mycket bättre är egentligen Arcan? Jag menar, om man investerar i ett riktigt bra huvud (eller stativ) så kan man ju ha det tills man dör, eller?

Jag kör nu med ett rätt rangligt Manfrotto 055, och ett Manfrotto 128RC-huvud. Den kombinationen lämnar mer att önska kan jag säga.

//Glenn
 
Resultatet!!

För Er som kanske läser detta lite i efterskott för att Ni själva är på jakt efter nya grejor så berättar jag nu vad jag valt:
1. Vad gäller kulled så har jag nu i min hand ett Markins Q-ball M10 som väger 498 g och håller för 40 ggr sin egen vikt. Köpt över nätet hos www.nikonians.org där det kostar ca 390 Eur/3500 kr.
En dyr lösning javisst, men vikten var tillräckligt låg och hellre ett dyrare alternativ än en kompromiss som man till slut byter ut för att man ej är nöjd.
2. Vad gäller stativ har jag inte bestämt mig än.
Funderar på Velbon Carmagne på grund av den låga vikten. Skulle gärna vilja komma ned i en vikt på högst 2,2 kg för både stativ+kulled.
Många har tipsat om Gitzos nya basalt-serie, men de är dyra och jag vet egentligen inte vad man får för de extra tusenlapparna.
Har faktiskt övervägt ett Manfrotto Magfiber 190 för att få ner vikten (istället för ett 055), men maxhöjden utan mittpelare med det stativet känns lite i lägsta laget.
Fördelen med Manfrottos Pro-stativ är ju annars att man kan montera mittpelaren horisontellt för makrofoto. En trevlig egenskap som dock bygger lite på vikten, verkar det som.

Tack alla ni som delat med Er av synpunkter och fortsätt gärna för än har jag ju inte slagit till. Fler kan ju dessutom ha nytta av dem.

Arosfors
 
Mitt Gitzo 1227 med Markins M10 väger cirka 2 kilo komplett (jag har plockat bort mittpelaren och ersatt den med en Markinsmojäng).

Gitzo är dyra, men håller mycket hög kvalitet. Jag tycker det är värt att betala en slant för något som jag förmodligen inte kommer att behöva byta ut (till skillnad från kamera och annat).
 

Bilagor

  • bracket_400.jpg
    bracket_400.jpg
    31.6 KB · Visningar: 901
Re: Resultatet!!

Arosfors skrev:
Markins Q-ball M10 som väger 498 g och håller för 40 ggr sin egen vikt. Köpt över nätet hos www.nikonians.org där det kostar ca 390 Eur/3500 kr.

Gratulerar Johan till din nya kula :)
Jag tror t.o.m. den tar 80 ggr sin egen vikt, d.v.s. 40 kg!!
Angående priset, 3500 Skr, är det totalpriset ink. allt?
Jag är också på G att skaffa nytt stativ och kula men lider av en förlamande beslutsångest :-(
Jag väljer mellan Velbon och Gitzo kolfiberstativ och Acratech UBH, Markins M10, Manfrotto MGRC2 och den nya RRS BH-40.
Den som vill för gärna tycka till... :)
 
Angående Markins och Gitzo

Hej Jonas!
Jo alltså,
Följande gäller:
Markins Q-ball M10 kostar 315 EUR hos Nikonians.
1 EUR = ca 9,30 SEK.
För det priset får du kulleden. Platta/plattor ingår ej. En platta pg 34, som passar min D70 kostar t.ex 46 EUR (=ca 428 SEK).
Dyrt, visst. Men jag förväntar mig att slippa haspla ur mig en massa fula ord hädanefter p g a taskig kulled som är trögjobbad och glider.

Vad gäller stativ så börjar jag nästan luta åt Gitzo 1298 som är fyrdelat (för att få ner längden i hopfällt läge). Det väger 1.51 kg.
Det får en totalhöjd på 148 cm.
Höjd utan mittpelare = 120 cm.
Pris hos scandinavian photo - 3995 kr.
Pris hos www.warehouseexpress.com - 3346 kr (£239).

Hoppas mina uppgifter är till hjälp.

Men gud vad svårt det är att bestämma sig. Det är ju mycket pengar... Budgetalternativet Velbon Carmagne får ju väldigt goda vitsord på de flesta håll och väger dessutom ännu mindre (1,22 tror jag. Frågan jag ställer mig är - varför tycker så många att Gitzo är ett bättre val om man har råd?
 
När det gäller ben hade jag valt mellan Gitzo och Velbon Carmagne 630. För samma stabilitet är Velbon en gnutta tyngre, men samtidigt billigare. Jag valde att lägga dessa pengar på en Acratech-kulled. Den är i mitt tycke den ultimata kombinationen av stycka och låg vikt, men dyr och plattorna kostar pengar. Men Markins verkar vara ett bra val också, även om jag inte testat själv.

/Pontus
 
Hej Johan och tack!
I fredags beställde jag en Acratech med platta till min 10D och i lördags kom jag på att jag också behöver en platta till mitt 70-200 2.8L. Så jag la ett mejl till dom att packa ner en sån också.
Ska bli spännade att se om det funkar att göra så eller om jag får dubbla fraktkostnader eller kanske ingen objektivplatta alls ;-)

Vad det gäller stativ så lutar det åt ett Gitzo Explorer G2227 eller möjligtvis ett Velbon 630.
Båda är 3 delade men Gitzo har sin mittstolpe off-center och kan vridas hej vilt.
Men det finns en sak jag undrar ang. Gitzo'n: Hur är det att jobba med ben utan fasta lägen? Velbon 630 har 3 fasta lägen medan G2227 har steglös benvinkel.
Någon som har erfarenhet av det?
 
Angående fasta lägen

Jag har tittat på Gitzo 1228 och de HAR vad jag kan förstå tre fasta lägen i 24, 60 och 90 graders vinkel. Beställde faktiskt ett för två minuter sedan från Adorama. Upptäckte att de tog lika mycket för det som Scandinavian Photo NÄSTAN tar för ett 1298 i basalt. Scandinavian Photo skulle ha över 7000 för ett 1228... Med frakt hamnar jag på 4600.
Men angående steglösheten så skriver Gitzo själva på sin sida http://www.gitzo.com såhär angående Explorer:
"Incorporates individually locking legs that can be fixed at any angle from 0 to 90".
Det måste ju betyda att det finns någon typ av lås-funktion. Mitt gamla Manfrotto i gjutjärn hade steglös vinkling på benen utan någon låsningsfunktion, men det gick lite trögt och funkade helt underbart. Faktum är att just det faktum att jag nu kommer att ha fasta lägen bekymrar mig lite, men som sagt så prioriterar jag låg vikt framför mycket annat. Explorer väger ju lite mer.
 
Hej Johan
Jag oroar mig för steglösheten och du för fasta lägen... vart är vår värld på väg ;-)

Men du trivdes fint med steglösheten, men hur funkade det på plant underlag? Det är säkert toppen på ojämn mark... Jag är så van att bara dra ut benen till sina ändläge.
 
Tjaha, då var det dags för slutredovisning.
Til slut kunde jag inte motstå frestelsen. Det blev visserligen ett Gitzo, men ett 1228 Mountaineer Reporter. När jag hittade det på Adorama för betydligt lägre pris än hos Scandinavian Photo så slog jag till.
För er som går i liknande tankar och har hört talas om Gitzos problem med limningen av skruvmojängerna på benen, så skall detta vara ett problem som numera är åtgärdat på de nyare exemplaren. Jag läste om detta problem i forumtrådar på bl.a Photo.net från 1997-1998 och blev lite skraj. Problemet skulle framförallt ha uppstått under intensivt användande under stark kyla.

Det var vad jag kunde dela med mig under denna resa med beslutsångest.

Lycka till med Era egna beslut.
Tänk efter länge och gör inga impulsköp. Det blir nog billigare så i längden. Ställ dig frågan: - viilka behov har JAG och fatta beslut därefter. Det är långt ifrån säkert att du värdesätter samma saker som någon annan.
 
Sony5 skrev:
Hej Johan och tack!
I fredags beställde jag en Acratech med platta till min 10D och i lördags kom jag på att jag också behöver en platta till mitt 70-200 2.8L. Så jag la ett mejl till dom att packa ner en sån också.
Ska bli spännade att se om det funkar att göra så eller om jag får dubbla fraktkostnader eller kanske ingen objektivplatta alls ;-)

Jo, så här gick det... i måndags fick jag mail från Abe på Acratech som undrade om jag verkligen ville ha skruvarna på höger sida som hade beställt. Självklart vill jag inte det men tänk att han brydde sig så om mig som kund så till den milda grad att frågade!! Jag är djupt imponerad!!
Idag en vecka senare hämtade jag mitt paket och allt var rätt :) (Nu ska jag bara få fatt på ett stativ för som det är nu blir det väldigt lågt)
Jag betalade $411,85 ink. frakt med US Postal Service med en kurs på 7.69 Skr + 676 Skr för tull och moms. Jag är nöjd :)
 
ANNONS