Annons

Hjälp! Nd-filter - Vad står alla de för?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jennys-foto

Aktiv medlem
Hej,

Jag köpte ett variabelt nd filter. Det står att det är Nd4- Nd400.
Jag antar att det minsta är nd 4 och max punkten på filtret är 400.

Men någon som vet vilken siffra de andra punkterna står för? Vill ju testa det för att se om jag tycker det är roligt. Därefter tänkte jag köpa ett riktigt Lee filter...

Skulle vara så tacksam om någon kunde hjälpa mig att reda ut detta!
(bifogar en fil så ni kan se hur det ser ut...)
 

Bilagor

iSolen.se

Guest
Hej,

Jag köpte ett variabelt nd filter. Det står att det är Nd4- Nd400.
Jag antar att det minsta är nd 4 och max punkten på filtret är 400.

Men någon som vet vilken siffra de andra punkterna står för? Vill ju testa det för att se om jag tycker det är roligt. Därefter tänkte jag köpa ett riktigt Lee filter...

Skulle vara så tacksam om någon kunde hjälpa mig att reda ut detta!
(bifogar en fil så ni kan se hur det ser ut...)
Hej, lämna tillbaka det om du kan, det är stora problem med variabla ND-filter, de är riktnings- och färgkänsliga / inkorrekta. De kan därför inte sätta ut tex ND8, ND16 osv.
 

hne

Aktiv medlem
Punkterna är med största sannolikhet ingen skala. Du kan däremot enkelt mäta ungefär hur många exponeringssteg dämpning olika inställningar ger med hjälp av kamerans inbyggda ljusmätare.
Kameran på manuellt inställd så ljusmätaren visar +2EV. Sätt på filtret och vrid tills ljusmätaren visar 0, -1EV, -2EV och skriv ner filterinställning vid varje steg. Öka sedan slutartiden med en faktor 32 (5 steg, dvs 1/1000s blir 1/30s) och fortsätt skriva ner filterinställning fast +2 i kameran skriver du ner som 5EV, +1 som 6EV osv. Filtret i fråga ska klara 2-8.5 steg dämpning enligt beskrivningen.
 

iSolen.se

Guest
Punkterna är med största sannolikhet ingen skala. Du kan däremot enkelt mäta ungefär hur många exponeringssteg dämpning olika inställningar ger med hjälp av kamerans inbyggda ljusmätare.
Kameran på manuellt inställd så ljusmätaren visar +2EV. Sätt på filtret och vrid tills ljusmätaren visar 0, -1EV, -2EV och skriv ner filterinställning vid varje steg. Öka sedan slutartiden med en faktor 32 (5 steg, dvs 1/1000s blir 1/30s) och fortsätt skriva ner filterinställning fast +2 i kameran skriver du ner som 5EV, +1 som 6EV osv. Filtret i fråga ska klara 2-8.5 steg dämpning enligt beskrivningen.
Det är teorin. I praktiken upptäcker man snart stt saker placerade på olika ställen eller i olika färger dämpas olika.
 

Jennys-foto

Aktiv medlem
Punkterna är med största sannolikhet ingen skala. Du kan däremot enkelt mäta ungefär hur många exponeringssteg dämpning olika inställningar ger med hjälp av kamerans inbyggda ljusmätare.
Kameran på manuellt inställd så ljusmätaren visar +2EV. Sätt på filtret och vrid tills ljusmätaren visar 0, -1EV, -2EV och skriv ner filterinställning vid varje steg. Öka sedan slutartiden med en faktor 32 (5 steg, dvs 1/1000s blir 1/30s) och fortsätt skriva ner filterinställning fast +2 i kameran skriver du ner som 5EV, +1 som 6EV osv. Filtret i fråga ska klara 2-8.5 steg dämpning enligt beskrivningen.

---------->

Tack, allting löste sig!
 

Jennys-foto

Aktiv medlem
Hej, lämna tillbaka det om du kan, det är stora problem med variabla ND-filter, de är riktnings- och färgkänsliga / inkorrekta. De kan därför inte sätta ut tex ND8, ND16 osv.
---->

Kan tyvärr inte lämna tillbaka det, men testade det igår och det funkade jättebra! Blev riktigt bra bilder. :) Men tack ändå!
 

iSolen.se

Guest
---->

Kan tyvärr inte lämna tillbaka det, men testade det igår och det funkade jättebra! Blev riktigt bra bilder. :) Men tack ändå!
Jag har ett också, funkar bara på de lägre nivåerna. Sen blir det problem med vidvinkel, ute i solsken där det finns polariserat ljus plus att färgerna blir konstiga.
 
ANNONS