Annons

hjälp, portfolio

Produkter
(logga in för att koppla)
Den ska vara enkel och inte innehålla för mycket text. Portfolio är till för att visa arbetsprov, dvs hur duktig man är på olika områden.
Sen bör det finnas lite info om en själv, var man jobbar någonstans och hur man får tag på en. Ex epost, telefon´, adress.

En portfoliosida enligt mig ska inte vara som en blogg som dagligen uppdateras eller vara personlig. Dessutom bör man heller inte kunna se bildinfo, kunna sätta betyg eller kommentera bilderna. Sånt hör hemma på ex vanliga hemsidor, bildgallerior eller exempelvis fotosidan.se och liknande.

/Stefan

Svår fråga att besvara. Jag hade tex över hundra bröllopsbilder och det tyckte jag var mycket, men ändå så ville folk se fler exempel ;)

Kanske 20-50 bilder/kategori. För många så tröttnar folk och orkar inte se de sista 10 kanske. Beror väl ockå på vad det är för kategori samt vilkem målgrupp man är ute efter.
Säg att du påstår dig vara porträttfotrograf och visar 10 bilder underr porträttkategorin och sedan 50 bilder på djur och 100 på landskapsbilder. Tror folk börjar undra lite då...

/Stefan

Jag brukar säga 10-30 bilder max/serie. Kill your darlings. Att editera sitt material är något av det svåraste, så du kan ta nån och hjälpa dej med det. Storyline! Bilderna i serien ska ha ett flöde och leda betraktaren vidare. 3 serier brukar vara nog. För nån som ska gå igenom en massa portfolier så är det bara jobbigt om det inte är kompakt och direkt på sak och det bästa du har. har själv jobbat som bildredaktör på fototidning och blivit tokig när folk skickar 100 bilder varav det mesta är i fotografens egna medelklass, i stället för att plocka ut dom 10 bilderna därifrån som faktiskt funkar, då är det imponerande.

Vad ska det vara för format på portfoliet? får det vara elektroniskt, eller ska det vara print? Om det det ska vara print så rekommenderar jag tex. Blurb. Ok pris och om du har koll på profiler osv. så får du riktigt bra tryck därifrån och riktigt proffsigt portolie.

ANNONS
Götaplatsens Foto