Annons

Hjälp! syrran é i åttonde månaden

Produkter
(logga in för att koppla)

LasseL

Aktiv medlem
...å vem är då den givne bebisfotografen i släkten, jo du gissade rätt Lasse. Nu är det bara så att jag knappast aldrig har fotat bebisar innan. Vad skall jag tänka på och hur bär man sig åt för att föreviga bebisar på bästa möjliga sätt och med riktigt bra vinklar? Jag har tänkt att sepia kan vara snyggt och ganska många närbilder kan det också bli tal om. Svart bakgrund? E inte det snyggt och isåfall, med eller utan Mamman (syrran alltså)?

Frågorna är många och svaren tycks skylta med sin frånvaro i nuläget.

Vart finns ni erfarna bebisfotografer, vad skall jag tänka på?

I min fotoväska finns en Canon EOS 650 och en
Hasselblad 503CX med både porträtt och vidvinkel.
Jag har också stativ.

Sen har jag också en massa filter som jag inte har en aning om hur man använder.

Tacksam för alla former av svar och idéer.

Mvh /Lasse

Senast ändrad:
Tja, det är bara att slösa på film och under tiden så shoppa lite på amazon, dom har massor med böcker om barnfotografering.

Barn är både lätta och svåra, dom är lätta att manipulera men svåra att få att stå still en längre tid. Men den första tiden så sover dom mest och vaknar till för att äta och skrika :)

Hungriga barn gråter, mätta barn när glada. Så passa på precis efter att barnet ätit. Och så behöver man en trasa att torka dem om munnen med...

Fototekniskt, så kan det kanske vara bra att förska utnyttja mjukt befintligt ljus från stora fönster tex. Stark blixt rakt på är inte så smickrande för de små liven.

Hur man kan arrangera och hålla dem varierar ju förstås med deras ålder. Det enda jag vet är att det går fort!

Barn gråter, så fota dem när de gråter. Mata inte albumet fullt med leende blöjreklamsbebisar med återhållsamma softade färger, utan försök få med alla sidor/uttryck av barnet.

Den inställningen skulle i alla fall jag ha.

Min Bebis...

Hej,

Jag har en liten son som är snart 7 månader och jag har fotat honom från första början. Personligen så tycker jag att korten blir bättre desto äldre han blir, man fångar mer personlighet.

Håller med "Sumpen" om att du ska fånga barnets olika sidor. Det uppskattas oerhört mycket, speciellt av föräldrarna.

Just nu går jag fotokurs på Folkuniversitetet och jag fick lära mig att en blå bakgrund är bäst att använda när man fotograferar barn. Personligen så håller inte jag riktigt med.

Sök på Fotosidan efter bilder på barn så får du lite inspiration!

Ha, ha så underbart frustrerad du är. Lugn, bara lugn i början är dom enkla att fotografera med tanke på att uttrycken är ganska ensidiga. Ett tips är att ta många fina bilder i amningsstunderna. Naturligt ljus, soft omgivning, både med och utan pappan. Sepiatoning, mjuk blåtoning. Strunta i om det blir blöjreklam, amningsbilder är det vackraste som finns aven dom med trilskandes bebis och föräldrarna kommer att glädjas länge. Lite senare så sätt barnet i situationer ex när de kikar över axeln så busa med han/hon, fånga reaktionen inför nya leksaker. Har du blixt så se till att du har en bounser eller sätt bakplåtspapper runt en inbyggd.
Varning: ta inte bara gulliga porträtt med uttryck typ glad, ledsen mm gå så nära du kan och få med orsakerna på samma gång
Lycka till. Eva

Lägg dig på rygg med kameran och bebben på raka armar precis efter vällinglunchen,kan bli en rätt unik bild,hehe...
mvh/gunte..

Barn på bild ISBN 91-7136-605-X

är en bra start.

Slösa film är bra, med omtanke förstås.
Det blir inte automatiskt bra bilder bara för att det är ett gulligt barn.

I början är barnet instabilt i nacken så nyttja naturliga stöd, låt barnet titta fram över en vuxens axel och liknande.
Lägg barnet i sängen och ta bilder från sängkanten, att fotografera liggande spädbarn uppifrån kan ge ”plufsiga” ansikten. Beroende på barnet förstås.

Blanda arrangerade spontanbilder med studioporträtt.
Skaffa en frigolitskiva (70x100) som du ställer upp och slår blixten i, lite från sidan och uppifrån. Imiterar fönsterljus rätt bra.

Glöm inte bort syrrans mage innan det är försent.

Jag ”smygfotograferar” frugan ibland, här kollar hon magränder.

Bilagor

• 21.jpg
    21.jpg
    11 KB · Visningar: 524
Här var det många tips. Jag har inte så mycket att tillföra egentligen men är lite ju sotis. Jag vill också fotografera t e x en systers bebis som man kan följa i långt fram tiden ju. Små söta händer och fötter kan vara hur bra motiv som helst i kombination med alla andra nära porträtt blandade med dokumentärbilder ur vardagslivet.
Lycka till med bebisfotandet! ..och som redan sagts, glöm inte magen medan tid finns.

Senast ändrad:
har kanske inte så mycket att lägga till men...
Snåla inte med filmen, de är ju bara baby ett litet tag.
När jag var lite tog mamma ett kort när jag hade min hand i pappas storahand, det var en riktigt lyckoträff. Vi har haft storglädje av det senare...
Lycka till!

Per-Olof Nordin

slösa...

precis som alla andra säger; slösa med film. sätt kameran på serietagning för att fånga snabba små leenden och nysningar:) försök få med omgivningen, åtminstone jag är glad åt de bilder mina föräldrar tog där man kan se mer än min nuna i närbild.

/f

Händer.
Fötter.
Gå ner på barnets nivå.
Första tanden.
Fyra första tänderna.
Favoritlekplats.
Första mötet.
Fotografera den nyfödda i bilens barnstol, här är det lätt att se hur barnet växer med tiden.

Listan är hur lång som hellst.....

Det svåraste är att fota det som det barnet bara gör

Som min första dotter, greppade mammas hår strax bakom örat på ett visst sätt. Nätterna efter håret hade klippts kortare blev inte rolig kan jag säga.

Och du, glöm inte barn nummer 2...

En grej som jag har gjort med varje barn:
bakgrund svart lakan.
lägg barnet på armen med huvudet i handen.
Sträck ut armen och fotografen kan börja fota.
Detta måste göras ca inom två veckor från födsel. Sedan är barnet för långt och får inte plats mellan armvecket och fingerspetsarna.

Det görs med fördel när barnet sover.

Här var det minsann tips! Mycket tankar och mycket bra reflektioner.

Några frågor till bara...

1. Inte för att jag hade tänkt göra detta men hur reagerar en bebis om man använder blixt? Blir de inte fastligt rädda då? och kan det t ex. vara skadligt för ögonen?

Om jag vill använda svart bakgrund är väl plysch bäst. Är det dyrt att köpa sånt?

...oerhört tacksam över alla tips och ideér. Tack allihopa.

Mvogh

/Lasse

LasseL skrev:

1. Inte för att jag hade tänkt göra detta men hur reagerar en bebis om man använder blixt? Blir de inte fastligt rädda då? och kan det t ex. vara skadligt för ögonen?

det är nog olika. min pojke reagerar inte nämnvärt på blixt nu... blinkar till lite, inte mer. brukar köra med bouncer och blixten neddragen 1 - 1½ steg, men är lite osäker på om blixten upplevs som svagare för den skull.

/fredrik

ANNONS
Götaplatsens Foto