Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp till bättre fiskebilder.

Produkter
(logga in för att koppla)

Tomas J

Aktiv medlem
Skulle behöva lite hjälp för att få bättre fiskebilder. Och då menar jag när man fotar någon som håller i en fisk. Jag har väl lärt mig att det är bra att hålla ut fisken mot kameran för att få den att se större ut. Men frågan är vilken brännvidd man bör använda för att få den att se så stor ut som möjligt i jämförelse med fiskaren. Gå nära med vidvinkel eller en bit ifrån med tele?

/Tomas

Va?!
Fuska med att hålla fisken närmare kameran, det var det fräckaste! Lurendrejeri! ;)

Själv vill jag påstå att platsen gör fisken. Dvs en trevlig omgivning, bakgrund etc.

Tog själv en fin bild häromveckan. Fisken var inget särskilt, en vanlig båge på ett drygt kilo men det var tidigt på morgonen så det var dimma i bakgrunden.

Lycka till.

/David

Man blir ju tvungen att fuska när man bara får småfisk!!!!!!

Men ofta när man tar sådana bilder så blir fisken att se mycket mindre ut än den var i verkligheten.
Och håller man den tätt emot kroppen så blir den se ynkligt liten ut, om det nu inte är en fisk på ett par kilo. Den ser säkert stor ut även hur man håller upp den.
Men just det här att få den att se lika stor (eller större:) och fin ut som när man fick den, det är väl det jag är ute efter.
Sen behöver man ju inte gå till överdrift som jag läste i en fisketidning för något år sedan, om just bildmanipulation. Där fanns ett exempel på riktiga "storfiskare" som hängt upp fisken i en lina och sen ställt sig själv ett par meter bakom fisken. Och sen anmält den som en rekordfisk.

/Tomas

ANNONS
Götaplatsens Foto