Annons

Hjälp! Vad har jag för kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

SandraMalmtoft

Ny medlem
Kanske är det här helt fel forum att ställa denna fråga i, men jag kan inte komma på någon annanstans dit jag ska vända mig för att möjligtvis få svar. Det jag vill ha reda på är vad detta är för kamera. Den är 100% anonym på både märke och modell. Den har legat på en gammal vind i alltför många årtionden, och nu vill jag testa om den fungerar. Insidan på den är dock väldigt smutsig, så det går inte att se en tydlig bild genom dess linser. Öppnar man den kommer man ändå inte åt att rengöra dem. Vet ni något knep så att jag ändå kan försöka rengöra den själv? Eller bör den lämnas in? Tacksam för all hjälp och erfarenhet jag kan få! Tack snälla ni!
 

Bilagor

Ventures

Aktiv medlem
Tänker du använda den?
Annars finns ingen anledning till att rengöra den invändigt.
Om den ska användas, ta först reda på vilket filmformat som passar. Det är inte säkert att just det formatet går att köpa längre. Det är också möjligt att den läcker in ljus och då blir det kanske inga bilder alls.

Den här typen av kameror har vanligen väldigt lågt värde. Ett par tior kanske. Särskilt om den är så pass sliten som den här. Kan vara kul som prydnad på hyllan åtminstone.
 
Senast ändrad:

SandraMalmtoft

Ny medlem
Tänker du använda den?
Annars finns ingen anledning till att rengöra den invändigt.
Om den ska användas, ta först reda på vilket filmformat som passar. Det är inte säkert att just det formatet går att köpa längre. Det är också möjligt att den läcker in ljus och då blir det kanske inga bilder alls.

Den här typen av kameror har vanligen väldigt lågt värde. Ett par tior kanske. Särskilt om den är så pass sliten som den här. Kan vara kul som prydnad på hyllan åtminstone.
Jag hade tänk se om den fungerar, ja. Jag har fått hjälp av en kunnig vän vad gäller film till den, och det ska inte vara några problem. Som du säger har den ju lågt värde, så jag testade att rengöra den, så vi får vi se hur det går. Fungerar den inte kommer jag låta den stå framme för att enbart se vacker ut!
 

VargenW

Aktiv medlem
Det är ju en lådkamera, kanske från 1920-1950, den kanske enklaste typen av kamera. Min första kamera på 60-talet var en gammal lådkamera.
Den ser ganska sliten ut. Det som är viktigt om du tänkt använda den är att den är tät så att det inte kommer in ljus och att slutaren funkar.
Den fotar antagligen i 6x9 (cm alltså). Jag är inte så bra på sånt så jag vet inte om det går att få tag på sån film idag, och jag vet inte om man kan få den framkallad heller. Men negativen kan man skanna om det blir något på dem. En förstoringsapparat som tar 6x9 är inte så vanlig däremot, men kanske går att få tag på Ganska mycket meck...
Kanske gör sig bäst som museiobjekt hemma.
 

Ventures

Aktiv medlem
Ofta ska det vara 120-film och den säljs fortfarande. Men andra ska ha format som upphörde för kanske 50 år sedan. Om man är envis kan man klippa ner 120-film till något smalare format eller spola om den om formatet är bredare, förutsatt att man har tomspolar då. Med de avskavda hörnen på kameran är risken stor att det är hål ända in.
 

SandraMalmtoft

Ny medlem
Hej! Tack för era svar och engagemang, så här ett år i efterhand. Kameran är fortfarande anonym, MEN den fungerar! Jag skaffade 120-film, Kodak Portra 400. Bilderna blev något kassa då jag använde alldeles för lång slutartid på varje exponering, men de gav ändå en fin känsla. Som ju sådana här kameror gör. Kul och spännande att fota med, och häftigt att kolla genom samma lins som min gammelmorfar gjorde för länge sedan.
 

nillin42

Ny medlem
Tror att din kamera är tillverkad av Balda i Tyskland. Modellen kan vara Record. Brukar stå på bärhandtaget.
Kul att du lyckades att fota med den.
 
ANNONS