Annons

Ny fotograf ,vilken kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

David-11

Medlem
Hej !
Jag är ny fotograf med gammal utrustning å lite kunskap.
Tänkte kolla här om man kunde få tips på bra en bra kamera och bra linser?
Det jag vill fotografera är djur/natur och bostadsfotografering.
Tacksam för svar :)
 

Brix

Aktiv medlem
Det allra viktigaste är ju att kunna använda det man har och att veta vad som utgör en bra bild. Kan du exponeringstriangeln? Om inte så kanske du istället borde lära dig grunderna med din nuvarande utrustning så att du själv kan upptäcka eventuella begränsningar och sen kan välja ny utrustning baserat på det.

Vad som är en bra kamera handlar ju främst om dina egna krav och preferenser. Bra objektiv finns det ju dock till alla system.
Jag skulle dock säga att det idag inte finns några dåliga kameror, så länge du har ett hyfsat objektiv på den så kan du ta fina bilder med vilken kamera som helst :) Om du ska fota djur i rörelse så är ju dock såklart bra AF viktigt. Annars är enligt mig en av de viktigaste grejorna med en kamera att ha en som man gillar att använda.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Hej !
Jag är ny fotograf med gammal utrustning å lite kunskap.
Tänkte kolla här om man kunde få tips på bra en bra kamera och bra linser?
Det mesta som producerats de senaste decenniet går säkert att använda med tanke på dina förutsättningar. Själv använder jag (och kommer att fortsätta använda mig av) bl.a en Nikon D800e (från 2012).

I annat fall är det väl som det brukar vara; Nyare är bättre. Fabrikat som Sony, Nikon, Canon och Fuji för att inte förglömma Olympus brukar nämnas när den här typ av frågeställning dyker upp. För att kunna ge ett mer detaljerat och utvecklat svar bör du nog förtydliga frågan, men för djur/natur så är allt mellan 15 - 800 mm brännvidd användbart 😛.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
”Det jag vill fotografera är djur/natur och bostadsfotografering.”

De två olika motiven kräver troligen ganska olika uppsättningar linser (eller objektiv som vi säger på Fotosidan).

Till bostad, jag gissar mäklarannonser, behöver du en raktecknande vidvinkel.

Om djuren du ska fotografera befinner sig i skogen långt bort behöver du ett ljusstarkt lång tele.

Till natur i allmänhet behöver du kanske ett normalobjektiv eller kort tele utöver de två ovan nämnda.


Om det är olika märken och modeller du vill ha som svar så kommer den här tråden snart förirra sig in i ett märkeskrig som inte är till glädje för någon. Såna trådar hittar du om du söker svaret istället för att starta en diskussionstråd.

Gör gärna det här lite annorlunda. Visa några av bilderna som du tagit med nuvarande utrustning. Berätta varför du tycker att utrustningen gör att bilderna inte blir som du tänkt dig. Så kanske diskussionen här kan leda till stöd för just dig, din situation och ditt behov.
 

Ventures

Aktiv medlem
Vad får det kosta? Initialt?
Prisvärt är att köpa t.ex en fem år gammal begagnad pro- eller semiprokamera som inte använts mycket. De dyker upp i annonser när många "måste" byta bort sina spegelreflexkameror mot spegellösa. Motsvarande med objektiv. Att köpa nya bra objektiv är dyrt, väldigt dyrt. ;)
 

David-11

Medlem
Det allra viktigaste är ju att kunna använda det man har och att veta vad som utgör en bra bild. Kan du exponeringstriangeln? Om inte så kanske du istället borde lära dig grunderna med din nuvarande utrustning så att du själv kan upptäcka eventuella begränsningar och sen kan välja ny utrustning baserat på det.

Vad som är en bra kamera handlar ju främst om dina egna krav och preferenser. Bra objektiv finns det ju dock till alla system.
Jag skulle dock säga att det idag inte finns några dåliga kameror, så länge du har ett hyfsat objektiv på den så kan du ta fina bilder med vilken kamera som helst :) Om du ska fota djur i rörelse så är ju dock såklart bra AF viktigt. Annars är enligt mig en av de viktigaste grejorna med en kamera att ha en som man gillar att använda.
Jo jag håller på att kolla på YouTube om tex triangeln å andra saker inom foto. Men sen är man ju sugen på en ny kamera ändå :p
 

David-11

Medlem
Tack för alla svaren, Det är en djungel för mig som är ny :)
Klart det är bättre å lära sig med den man har , men skulle endå vilja ha en ny. Tex Canon mark 3 är ganska billig nu å verka vara en grym kamera.
Sen så har jag bara ett objektiv så är ju begränsad med vad jag kan fota. Ekorren som springer i min skog är ju ganska svår att fånga med en 35mm 1:18 objektiv.
 

apersson850

Aktiv medlem
Något som är bra att veta är att Canon Mark III är ingen modell. Det finns flera olika Canonmodeller som hunnit till Mark III. Det är kanske Canon 5D Mark III du menar?
 

lonian

Aktiv medlem
Vilken utrustning har du nu?

Är det Canon du vill fortsätta med?

Hur mycket pengar har du tänkt att lägga ut?

Vill du ha spegellöst eller dslr?
Aps-c eller fullformat?

Med det du ska fota kan jag tänka mig att ett normalzoom objektiv skulle passa till att börja med.
 

David-11

Medlem
Vilken utrustning har du nu?

Är det Canon du vill fortsätta med?

Hur mycket pengar har du tänkt att lägga ut?

Vill du ha spegellöst eller dslr?
Aps-c eller fullformat?

Med det du ska fota kan jag tänka mig att ett normalzoom objektiv skulle passa till att börja med.
Jag har Nikon d5100 och 35mm 1:18 objektiv
När jag youtubat runt så verka det som att Canon 5d mark3 är det bästa alternativet. Vill komma undan med 20000:- för kamera och ett ler två objektiv. Helst spegelöst , men dom kostar vill en del antar jag. Fullformat vill jag ha.
 

Brix

Aktiv medlem
Jag har Nikon d5100 och 35mm 1:18 objektiv
När jag youtubat runt så verka det som att Canon 5d mark3 är det bästa alternativet. Vill komma undan med 20000:- för kamera och ett ler två objektiv. Helst spegelöst , men dom kostar vill en del antar jag. Fullformat vill jag ha.
5D-kamerorna är ju äldre och inte spegellösa. Och varför vill du ha fullformat?
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag vet, men är inte dom spegellösa svin dyra? Fullformat är för att jag sikta på att bli bostadsfotograf och i deras annonser står det fullformat
Ok. Frågan är om de vet vad de efterfrågar och om de kan se skillnad. Men visst. Det gör inte ont med fullformat. Är man van med det formatet sedan filmtiden känns det naturligt att fortsätta resan den vägen.
 

Brix

Aktiv medlem
Jag vet, men är inte dom spegellösa svin dyra? Fullformat är för att jag sikta på att bli bostadsfotograf och i deras annonser står det fullformat
Hur dyra de är beror ju såklart helt på vilken man köper. Finns billigare också.

Inte för att det behövs fullformat till det, men man kan ju få lite fler alternativ till vidvinkel-objektiv med större sensor så kan tänka mig att det är anledningen i så fall.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Hej !
Jag är ny fotograf med gammal utrustning å lite kunskap.
Tänkte kolla här om man kunde få tips på bra en bra kamera och bra linser?
Det jag vill fotografera är djur/natur och bostadsfotografering.
Tacksam för svar :)
Det mesta som funnits på marknaden de senaste tio åren ger bättre bildkvalitet än vad de flesta behöver. Om det blir bra bilder eller inte hänger mera på dig som fotograf och din kunskap om såväl motiv som teknik.

Kanske enklare att tala om vad du ska undvika än att tala om vad som är bra.
Jag hade t.ex undvikit Canons spegellösa, inte för att de på något vis är dåliga utan för att de håller hårt i sin objektivfattning vilket leder till att man ofta blir hänvisad till dyr orginaloptik.

Några förslag:
För djur och natur;
Nikon D850 eller D500 + Nikon 200-500 eller Nikon 500/5.6 pf
Nikon Z9 eller Z8 och Nikon Z 400/4.5 eller om du är rik 400/2.8 TC
Sony A1 eller A7rV med Sony 200-600/6.3 eller om du är rik 400/2,8

För lägenhetsfoto något bra vidvinkel kanske kring 24 mm. Går man ned i brännvidd ytterligare ser det lätt ut som man valt den korta brännvidden för att lura betraktaren att rummet är större vad det egentligen är. Tilt skift kan vara bra att ha men blir dyrare och vad jag vet finns inget sådant med autofocus vilket ställer krav på bra sökare
 

David-11

Medlem
Det mesta som funnits på marknaden de senaste tio åren ger bättre bildkvalitet än vad de flesta behöver. Om det blir bra bilder eller inte hänger mera på dig som fotograf och din kunskap om såväl motiv som teknik.

Kanske enklare att tala om vad du ska undvika än att tala om vad som är bra.
Jag hade t.ex undvikit Canons spegellösa, inte för att de på något vis är dåliga utan för att de håller hårt i sin objektivfattning vilket leder till att man ofta blir hänvisad till dyr orginaloptik.

Några förslag:
För djur och natur;
Nikon D850 eller D500 + Nikon 200-500 eller Nikon 500/5.6 pf
Nikon Z9 eller Z8 och Nikon Z 400/4.5 eller om du är rik 400/2.8 TC
Sony A1 eller A7rV med Sony 200-600/6.3 eller om du är rik 400/2,8

För lägenhetsfoto något bra vidvinkel kanske kring 24 mm. Går man ned i brännvidd ytterligare ser det lätt ut som man valt den korta brännvidden för att lura betraktaren att rummet är större vad det egentligen är. Tilt skift kan vara bra att ha men blir dyrare och vad jag vet finns inget sådant med autofocus vilket ställer krav på bra sökare
Tack snälla Uno för förslagen , ska kolla dessa olika alternativ :)
 

unoengborg

Aktiv medlem
Jag har Nikon d5100 och 35mm 1:18 objektiv
När jag youtubat runt så verka det som att Canon 5d mark3 är det bästa alternativet. Vill komma undan med 20000:- för kamera och ett ler två objektiv. Helst spegelöst , men dom kostar vill en del antar jag. Fullformat vill jag ha.
Ja spegellöst blir dyrt om det ska vara snabbt uppdaterbar sökare och snabb af. För djur är det väl främst toppmodellerna som gäller, och då är du duktigt över budget redan för kamerahuset. Dessutom har spegelöst fortfarande en lång väg att gå innan utvecklingstakten. Skulle tro att nästa steg i utvecklingen är avskaffande av mekanisk slutare. Hitills är det bara Nikon Z9 och Z8 för stillbild som tagit det steget men fler kommer att följa, med åtföljande värdeminskning för dagens slutarförsedda spegellösa
 

Cygni

Aktiv medlem
Själv fotar jag med Olympus M4/3 system de senaste 10 åren från att jag hade ett Nikon system. Nikon gör jättefina grejer och jag var alltid nöjd med resultaten men det var en dyr och tung utrustning. Tyvärr blev den mer och mer liggande hemma. Att downsiza till M4/3 där kamerorna och objektiven är små och lätta har gjort att fotograferandet blivit roligare för mig.
 

nutte

Aktiv medlem
Om jag skulle köpa nytt idag vore det Sony A7C som är en nätt spegellös fullformatare med snabb autofokus och bildstabilisering (men liten sökarbild) och till salu just nu för ca 20 inkl hyggligt 28-60 normalzoom, det är 2200 som man kan få tillbaka som cashback så typ 18'. (det kommer nog en ny dyr version i september)
 
Senast ändrad:
ANNONS