Annons

Hjälp!!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Natsuta

Ny medlem
Hej hoppas någon kan hjälpa mig!

Jag har en Canon 550D med standar objektiv och är inte riktigt nöjd då jag gärna vill ta fina bilder på min hund! Jag testade min kompis kamera då det är en Nikon D3000, och jag älskade den, fick jätte många fina bilder jag blev jätte nöjd med!
Min fråga är om jag ska köpa en Nikon D3100 eller om det finns ett objektiv som jag kan köpa som får bättre bildkvalité, har lite ont om tid då jag ska hämta min valp om 1 och en halv vecka och då vill jag kunna ta massa fina kort? Har lite svårt att släppa min Canon om det går att fixa blir jag jätteglad!!
(Ni får jättegärna ge förslag på vilka objektiv ;))

Nejdå, det ska gå att ta alldeles utmärkta bilder med din Canon 550D.

Med standardobjektiv antar jag det var 18-55mm f/3.5-5.6 IS objektivet? Men vilket objektiv satt det på Nikon-kameran?

Det skulle vara en enorm hjälp om du kunde ladda upp en typisk bild från Canon-kameran och en typisk bild från Nikon-kameran och poängtera vad det du gillar och inte gillar hos respektive bild.

Vilken typ scenario försökte ta bilder på din hund? Var det när den var stilla eller när den sprang och rörde på sig? Inomhus, utomhus?

På Nikon satt det 70-300 mm/4,0-5,6 DG Macro objektiv!
Vi tog båda när hundarna var i rörelse och hon fick mer liv i bilderna och jag fick mer dystra bilder om man säger så, inte lika mkt färg fast skärpa får jag det är jag nöjd med! :)
Hoppas du förstår! :)

Inte liv som i "rörelse" utan mer liv som i "tryck i bilden"?

Två bilder hade underlättat otroligt - som du märker är det mycket svårt att beskriva bilder. Helst en omodifierad JPG bild direkt från Canon-kamera och en omodifierad JPG bild direkt från Nikon-kameran.

När det gäller kontrast, färgmättnad med mera så gör kameran otroligt mycket efterbearbetning som man som användare inte märker av.

Kameran tar bildinformation från sensorn och gör ganska mycket bildbehandling för att till slut komprimera den och spara den som en JPG bild.

På din Canon finns olika fördefinerade "Picture Styles". De flesta brukar låta den stå på "Standard" som ger lagom kontrast, skärpa, färgmättnad med mera. Det kan vara så att din kamera är inställd på något annat. Kan även vara så att Nikon-kameran hade andra inställningar med större kontrast och färgmättnad.

Jag gjorde för skojs skull ett ganska ovetenskapligt prov med min Canon 450D för att se hur skillnaderna var mellan de olika Picture Styles. Titta gärna på skillnaden mellan Standard och Neutral.
http://www.exx.se/objects/fotosidan/picture_style/

EDIT : Hur och var jämförde ni bilderna mellan Canon och Nikon? Tittade ni bara på LCD-displayen eller tog ni över bilderna till datorn? Kom det JPG-bilder ur båda kameror eller använde Nikon tex RAW-format och efterbehandlade bilderna?

Tyvärr så har jag inte bilder på denna datorn!

Vi kollade i LCD-skärmen! ;)
Vad skulle du rekomendera för objektiv till den ?
är Canon 55-250 IS något att ha?
Är jätte ny med detta med kamera dom du kanske märker! ;)
Tack så mkt för hjälpen!

Bara lugn och koppla av! :)

Det räcker med att det är en annan typ av LCD-display på 550D och D3000. Det kan vara en stor skillnad mellan display och display - speciellt ute i starkt dagsljus. Något jag märkt skillnad på mellan mina kameror - 450D och 7D.

Ta in bilderna i datorn och börja jämföra där först (och gör det på samma dator för även på datorer så är det stor skillnad mellan skärm och skärm).

Borde ju besvara din ursprungliga fråga också. Det problem du upplever löses inte med ett nytt objektiv - du kommer att uppleva exakt samma resultat oavsett vilket objektiv du köper.

Har själv haft ett 55-250 och använde det flitigt på olika motortävlingar och andra tillfällen, mycket bra objektiv till det priset. Bytte dock sedan upp mig till ett 100-400/4.5-5.6 och 70-200/2.8 men det var för att jag ville ha bättre brännvidd respektive större ljusinsläpp.

Mitt råd är att börja utforska kameran du har - det finns otroligt mycket att lära sig och mycket man inte hade någon aning om (du kommer att upptäcka att du kommer att lära dig något nytt i princip hela tiden).

ANNONS