Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Hjälp
- Trådstartare smurf
- Start datum
Bobbo V
Aktiv medlem
Man kan torka av smutsen från spegeln med en linsputstrasa på de flesta kameramodeller. Vissa kameramodeller mäter ljuset genom spegeln och då måste smutsen avlägsnas extremt försiktigt. Helst av reperatör. Spegelns läge påverkar fokuseringen och om läget är ett annat en det "rätta" kommer skärpan i sökaren att vara en annan än den vid filmplanet vilket resulterar i oskarpa bilder. Tryck därför aldrig på spegeln för att ta bort smutsfläckar.
Smutsen kan också finnas på mattskivan ovanför spegeln. Mattskivan är ofta mycket känslig och hamnar smuts på den som inte går att blåsa bort gör man bäst i att låta smutsen va kvar.
Smutsen kan också finnas på mattskivan ovanför spegeln. Mattskivan är ofta mycket känslig och hamnar smuts på den som inte går att blåsa bort gör man bäst i att låta smutsen va kvar.
Niklas Arnfelt
Aktiv medlem
Tryckluft brukar funka för diverse löst damm. Blås inte med allt för hårt tryck bara.
Eller så låter man skiten vara där. Det påverkar ju inte slutresultatet (om det inte är en så stor geggblobb så att ljusmätaren blir lurad, men det är nog sällsynt).
Äldre kameramodeller, 70-tal och tidigare, har ofta *extremt* känsliga speglar där det räcker att man gnuggar lite med tops för att beläggningen skall nötas och bli matt eller transparent. Tänk på att försilvringen sitter på översidan, det är inte som en vanlig toalettspegel där glaset skyddar. Jag tror att moderna speglar tål lite mer misshandel men jag är fortfarande extremt försiktig med dem.
Äldre kameramodeller, 70-tal och tidigare, har ofta *extremt* känsliga speglar där det räcker att man gnuggar lite med tops för att beläggningen skall nötas och bli matt eller transparent. Tänk på att försilvringen sitter på översidan, det är inte som en vanlig toalettspegel där glaset skyddar. Jag tror att moderna speglar tål lite mer misshandel men jag är fortfarande extremt försiktig med dem.