Annons

Hoppande visarnål på Nikkormat FT 2

Produkter
(logga in för att koppla)

Clasberg

Aktiv medlem
Min gamla kära Nikkormat FT2 har fått ett "spel". Visarnålen "slår i botten" titt som tätt och nålen "hoppar". Ibland lugnar den ner sig och rör sig fint när jag ändrar bländaren men så plötsligt hoppar den till igen.

Är det någon som känner till problemet (vet att någon i en tråd skrev (ungefär) att man vid köp av Nikkormat FT 2 skulle se upp med ljusmätaren eftersom den kunde vara "hoppis")?

Är det dyrt att laga? (använder sällan kameran numera men det är ju kul om den fungerar så man kan lufta den ibland).

Vad beror fenomenet på?

Förekommer problemet på andra kameramodeller?

Funderar på att ta den till verkstad men tänkte att det kunde vara bra att få lite synpunkter och tips före ett eventuellt besök (om ett sådant överhuvudtaget kan anses vara meningsfullt).

Det enda jag kan säga om detta är att jag i början av 80-talet köpte en Nikon Fe2 som omgående ur kartong uppförde sig som du säger. Den åkte in på rep. men blev inte bättre, därför så fick jag den utbytt mot ett annat ex. som fungerade.

Jag antar att det går att laga men billigt blir det sällan vid reparationer. Jag tycker dock att du ska ta kontakt med en firma & be att få ett kostnadsförslag.

Larsa

Det låter som om du skulle ha fått oxid på någon kontakt i ljusmätarsystemet.
En service kan säkert fixa det, men fråga om priset först :)

Exakt det problemet hade jag på min FT2. Detta fixades genom rep (kommer dock ej ihåg priset -men detta var för tjugo år sen ungefär, så...), och när jag våren 1986 bytte in den mot en F3 hos "Schönherrs" i Stockholm funkade den bra. Men det kan väl aldrig vara så att Du köpte Ditt ex där vid den tidpunkten?

Hej. Har ett par Nikkormater FTN där den ena hade det symptom du beskriver. I det fallet var det oxid på kolbanan, mest runt bländare 5,6 - 8 som gjorde att den hoppade. En service hos Vitos fotoservice i Solna löste problemet och nu har den fungerat bra i flera år. Kostade runt 800 kr om jag inte minns fel.

Om det är samma sak med din kamera är ett bra tips att "träna" kameran regelbundet genom att göra ett antal "torravfyringar" genom alla tider och bländare. Fast du kanske måste serva den först...

L A Granis skrev:
och när jag våren 1986 bytte in den mot en F3 hos "Schönherrs" i Stockholm funkade den bra. Men det kan väl aldrig vara så att Du köpte Ditt ex där vid den tidpunkten?

Nej det är inte samma kamera. Min FT 2 köpte jag i juni 1976 och det var min första systemkamera (nostalgi). Andra kameror som jag före köpet funderade på var bl a Minolta SRT 101, Canon FTB samt någon Praktica och Mamiya. Valet föll av någon anledning på Nikkormaten och sedan dess har det varit Nikon (vad gäller systemkameror). Blir dock lite lätt nostalgisk även när jag tänker på framförallt SRT 101 och FTB. Det var ju så mycket funderande och jämförande innan jag slog till med denna för mig enorma investering. Drömde sedan om en F2:a men den var för dyr. Hittade dock en begagnad F med photomic (som jag tyckte kändes nästan som en F2:a). Använde sedan F:en för det mesta. Sålde den tyvärr senare men Nikkormaten behöll jag.

Jag tackar för svaren. Det får bli ett besök hos verkstaden för ett kostnadsförslag/uppskattning så får vi se om kameran skall totalpensioneras eller inte.

ANNONS