Advertisement

Annons

Hoppar över Camera Raw - missar jag något fiffigt?

Produkter
(logga in för att koppla)

benganj

Aktiv medlem
I mitt arbetsflöde så justerar jag vitbalans och lite färgbalans i ViewNX eller CaptureNX på raw-filen. Sparar sedan i tiff och går direkt till CS4 för ev redigering. Därför så har jag aldrig testad Camera Raw. Missar jag något? Finns det någon fiffig funktion där som inte finns i PS?
/B

Om du använder Capture NX missar du ingenting. NX är outstanding när det gäller Neffar. Kontrollpunkterna som finns i NX finns inte i ACR och inte i PS heller.

Tack Lena, det låter bra!

Inte någon som har användning för ACR i CS4 om man har gjort raw-konverteringen i nikons program?

Du kanske inte missar något i jämförelsen mellan NX och Adobe Camera Raw. Men du missar massvis om du gör minimalt med arbete på rawfilen för att sedan gå vidare. Gör tvärtom, gör allt som bara tänkbart går så länge du jobbar mot rawfilen.

Du kanske inte missar något i jämförelsen mellan NX och Adobe Camera Raw. Men du missar massvis om du gör minimalt med arbete på rawfilen för att sedan gå vidare. Gör tvärtom, gör allt som bara tänkbart går så länge du jobbar mot rawfilen.

När du säger "missar massvis" vad är det främst du tänker på då?

Tyvärr är det ett jättesvar. Snabbare arbetsflöde, smartare reglage, högre kvalitet och snabbare bildbehandling är nog sammanfattningen.

När du säger "missar massvis" vad är det främst du tänker på då?

Oavsett hur mycket man ändrar i ACR så påverkas inte själva bildfilen ett dugg. Det är hur rådatat ska tolkas som man ändrar och man gör alltså inte några ändringar i själva bilden. Däremot påverkas själva bildfilen av de ändringar man gör i t.ex. Photoshop efter framkallningen.

Det låter som om man får ta sig en närmare titt på det där ACR ändå, även om jag har vant mig vid att ha Nikons bildkontrollinställningar som utgångspunkt

Vet inte hur det är för nikon, men för canon är ACR lite sämre än canons programvara på brusdelen. Speciellt på höga ISO får man ett betydligt fulare brus om man använder ACR. Tråkigt, då ACR är väldigt lättarbetat och smidigt.

Vet inte hur det är för nikon, men för canon är ACR lite sämre än canons programvara på brusdelen. Speciellt på höga ISO får man ett betydligt fulare brus om man använder ACR. Tråkigt, då ACR är väldigt lättarbetat och smidigt.

Det har varit så med Nikons filer också hittills.

Capture NX är mycket bra när det gäller brushanteringen; ACR snäppet sämre.

Kontrollpunkterna: När du jobbar i NX, har du tillgång till kontrollpunkter som gören sömlös förändring i en del av bilden. Att göra motsvarande i PS är värre, då man arbetar i lager och målar fram förändringar med låg opacitet. Det tar längre tid att göra så än att arbeta med kontrollpunkterna i NX. Vid flertalet tillfällen har jag försökt att "göra mig av med" NX, men jag återgår dit gång efter annan till sist ändå.

Smaken är som baken; det enda du kan göra är att testa bägge och arbeta dig fram till en lösning som du gillar!

//L

Kontrollpunkterna: När du jobbar i NX, har du tillgång till kontrollpunkter som gören sömlös förändring i en del av bilden. Att göra motsvarande i PS är värre, då man arbetar i lager och målar fram förändringar med låg opacitet. Det tar längre tid att göra så än att arbeta med kontrollpunkterna i NX.
Nu arbetar jag inte i Capture NX, men är inte kontrollpunkterna mer att jämföra med justeringspenseln i Camera Raw, snarare än justeringslager i Photoshop?

den senaste versionen av Camera raw är lika bra som DPP vad det gäller brusreducering

Testade lite igår. Svart- och vitpunkt var ju smidigt att sätta även i ACR. Kamerainställningarna följde dock inte med särskilt bra vad gäller färghanteringen. Speciellt inte presets som standard, portrait etc. Nu var det inte så svårt att få till en liknande inställning i ACR och det kan man säkert spara och göra någon batch behandling av flera bilder på en gång. Fast jag tycker det är trevligt att kunna ställa in kameran och se bilden sådan som man tog den direkt när jag öppnar bilden på datorn.

Skall installera CS5 nästa vecka testa hur ACR där funkar:)

Tack och lov att inte Camera raw läser Canons metadata och inställningar som finns i kameran, vitsen med raw är ju att man styr över alla parametrar själv om man har lite kunskap .

Testade lite igår. Svart- och vitpunkt var ju smidigt att sätta även i ACR. Kamerainställningarna följde dock inte med särskilt bra vad gäller färghanteringen. Speciellt inte presets som standard, portrait etc. Nu var det inte så svårt att få till en liknande inställning i ACR och det kan man säkert spara och göra någon batch behandling av flera bilder på en gång. Fast jag tycker det är trevligt att kunna ställa in kameran och se bilden sådan som man tog den direkt när jag öppnar bilden på datorn.

Skall installera CS5 nästa vecka testa hur ACR där funkar:)

På fliken Camera Calibration i ACR finns lägen du kan ställa som ska efterhärma kamerans "landscape" etc

Tack och lov att inte Camera raw läser Canons metadata och inställningar som finns i kameran, vitsen med raw är ju att man styr över alla parametrar själv om man har lite kunskap .

Det där låter som ett typiskt snorkigt, besserwisserinlägg. Vitsen med raw är att ha tillgång till rådatan, inte att man skall slänga bort kamerainaställningarna och börja från början med en emulering som Adobe räknat fram!

ANNONS
Götaplatsens Foto