Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Hoya polarisationsfilter

Produkter
(logga in för att koppla)

jdandanell

Aktiv medlem
Jag har varit inne på om jag skulle skaffa mig ett polfilter till mitt Nikon 18-70mm (D80)

Jag har läst lite varstans och gjort lite sökningar men har inte helt klart för mig hur det ligger till. Kan någon hjälpa mig?

1. Jag har mitt 18-70 samt 55-200 men jag antar att de flesta sätter sina polfilter på vidvinkelobjektiven när de tar landskapsbilder med långa skärpedjup eller tänker jag fel?
2. Via t.ex. ebay.com hittar man en Hoya-variant som heter Moose´s och jag hittar inga svar på vad det motsvarar i Sverige. Någon som vet?
3. Vissa filter har något som kallas "varmton" eller "warming" för de engelskspråkiga siterna. Är inte alla polfilter varmtoniga eller?

Hoppas på svar

Hej!

Själv använder jag för det mesta pofilter när jag fotograferar natur och landskapsbilder. Allt ifrån vidvinkel till tele.

Med ett polfilter tar du bort reflexer så att du kan t ex fotografera genom ett fönster utan allt för mycket blänk, du kan få blåare himmel, ta bort reflexer i vatten och få mustigare färger.

Bäst effekt är när solen kommer ifrån sidan och minst effekt när solen kommer rakt framifrån eller bakifrån.

Nackdelar är att polfiltret stjäler ljus. Du får mörkare sökare och längre slutartider. Använder du vidvinkel så blir himmeln sällan lika blå över hela himmeln. Kan bli vinjetteringar också. Värre ju mer vidvinkel man använder.

Har inte fundrerat om det finns varmtoniga polfilter, så det var nytt för mig. Vill jag ha en varmare ton så ändrar jag vitbalansen (kör RAW). Kör man automatisk vitbalans brukar kameran kompensera för olika toningar så de försvinner ibland.

/Gunnar

Du menar att det är lika bra att köra med ett "vanligt" polfilter, fota i RAW korrigera vitbalansen i efterhand?

Min tanke är att åka iväg och fotografera golfbanor mest för mitt höga nöjes skull.

Ett Hoya Filter Polarisation Cirkulärt 67mm kostar 450 kr på Scandinavian Photo och det går säkert att hitta ännu billigare via ebay eller liknande.

ScandinavianPhoto har även en egen variant som är 130 kr billigare, kanske det räcker med ett sådant?

Hej!

Min personliga uppfattning är att tonade filter var väldigt användbart då man körde med film och man ville få kallare eller varmare ton i bilden.

I den digitala världen så kan man ändra när man bildbehandlar, antingen genom att ändra vitbalansen om man kör RAW eller senare i ett verktyg för färger. I Photoshop CS2 finns det också ett verktyg där de olika tonade filtren finns. Det går där att t ex välja det tonade filtret 81A. Kanske det finns i fler versioner av Photoshop också. Om det blir lika bra som ett äkta filter, vet jag dock inte.

När det gäller priset, så får man vad man betalar för. Dock vet jag inte hur stor skillnaden är. Kör själv med B+W för jag tycker att dessa känns lite bättre i kvalitet. Gillar att de är lite trögare när man vrider. Hoya snurrar lite för lätt för min smak, vilket dock kan bero på de två exemplaren jag har av Hoya.

Kör du på frihand, så glöm inte att tiden blir längre med pofilter. Har för mig att filtret stjäler 2 steg.

/Gunnar

ANNONS
Götaplatsens Foto