Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

http://www.rugift.com/ ?

Produkter
(logga in för att koppla)
inte vet jag
men hade jag haft en nikon så skulle jag lätt skaffat en 8mm fisheyelins
189 dolares
skitbilligt även om kvaliteten är halvdan tror jag

;)

precis min tanke!

Peleng Fisheye 3.5/8 for Canon EOS $208!!!
Om det är någotsådär bra så är det grymt prisvärt.
Ser att man måste ha ngn adapter men den verkar ingå..

/Patrik

måste säga att du hade helt rätt!
den fanns för EOS
+ en sak till
gillar engelskan
den är verkligen skriven för dummies
näääääh!!! man kan verkligen använda den för både färg OCH svartvit film

;-)

Till eos med m-42 adapter om jag fattat rätt .
Går ju att hitta gängoptik skitbillig beg , undrar hur bra det funkar ?

Jag kan ju ha strulat till det , men jag har i alla fall fått för mig att det här gäng fattad optik .
M-42 adaptern går i så fall från eos eller nikon fattning till gänga . helt manuella objektiv .
Men som sagt , jag kan ha fel

Ni måste med största sannolikhet mäta nedbländat till tagningsbländare med era Canoner. Och öppna upp bländarringen för fokusering osv.

En EOS-adapter går tydligen på den svindlande summan 19 $. Finns info på sidan om hur och vad som funkar och inte funkar.

Zangarh skrev:
Jo det borde vara så. Bara adaptern är ju grymt inressant. Kan man köpa den seperat någonstans?
M42-adaptrar är ingen ovanlighet. Men vad skulle du ha en sån till idag (bortsett från till Pelengen), det är ju sällan man ser intressanta objektiv med skruvgänga nuförtiden.

jimh skrev:
M42-adaptrar är ingen ovanlighet. Men vad skulle du ha en sån till idag (bortsett från till Pelengen), det är ju sällan man ser intressanta objektiv med skruvgänga nuförtiden.

Jim, förstör nu inte pojkarna entusiasm med såna där realistiska argument!
;-)

Förresten, är det bara vigda människor som får handla på Are you gift-affären?
(Om ni vill klaga på det dåliga skämtet så skicka ett mejl till statsministern)

saxat från sajten:

Jolos TM Mount Adapter M42/EOS
For using Canon EOS cameras with M42 lenses (Praktica, Zenit). Metric scale M42 keeps its meanings due to compensation of the flange bases difference. Therefore focusing can be to infinity.

You should remember that the pusher with the fixed ring doesn’t work, so diaphragm control of the lens is set manually. This adapter can work with lenses having both only automatic diaphragm (A) and selector A/M (automatic/manual diaphragm). It is possible to use Macro rings and other accessories.

Settings:

Put red marks of the adapter and lens collar together.
Turn the adapter clockwise till the fixative click.
Set M42 lens.
Removing:

To remove the adapter you should unpress fixative pin and turn the adapter anticlockwise.

Note:

Working with M42 lenses acknowledgement of the focusing with green light is not made. The aperture is set «0.0». Expo-modes:

P (program) – identical to Av mode;
Tv (flash priority) – doesn’t work;
Av (diaphragm priority) – works as usual;
M (manual) – aperture and flash are changed. Inaccuracy of exposure defining is indicated by expo-correction.

Photax har en EOS-M42 adapter för 290:-. Jag har köpt en för att leka med några halvantika gluggar och mellanringar jag lånat av farsan. Den fungerar helt ok - men det är iofs bara en liten metallbit med EOS-bajonett och ett hål med skruvgänga. En Takumar 55mm f/1.8 verkar vara ungefär lika skarp som en EF 50/1.8 (på en D30) och är både mindre och helt i metall. Det kändes också som ett billigare sätt att pröva på makro än att köpa en EOS mellanringsats för 1500:-. :)

Zangarh skrev:

Och visst måste det finnas några bra FD? gluggar?

Fd gluggarna är väll inte skruvfattade ?
Men visst finnst det skrufattat som är bra , mamiya har en del gammla godingar .
Men det torde bli någon sorts förlängningsfaktor med den här i alla fall .

ANNONS
Götaplatsens Foto