Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur ändra filnamn på 350D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mozo

Avslutat medlemskap
Jag har i några veckor lånat en Canon 350D från min flickväns ena syrras kille.
Efter några gånger så har den bytt filnamn på filerna från kameran. I början hette dom IMG_xxxx.jpg. Nu helt plötsligt så heter dom _MG_xxxx.jpg. Jag har ingen aning vad jag gjort... Jag har inte hittat något i kamerans menyer där man kan ändra sånt. Inte i någon inställning i ZoomBrowser heller.

Hittade några trådar ang detta och där stod det något i stil med att man skulle ha en fil i kameran med det filnamn som man ville ha så fortsatte den därifrån. Men hur för jag över filen till kameran? Har inte hittat hur man gör...

mvh Christer

Du har ändrat färgrymden från sRGB till AdobeRGB, då ändras även filnamnen på det sätt som du beskriver (på min 20D ska tilläggas...).

Byt tillbaka till sRGB via menyerna så får du tillbaka "rätt" filnamn.

Skyller på att jag är handikappad, sitter med en (sovande) 2 veckors bebis på vänster arm, och kan bara skriva med en hand ;)

Aha! Jo jag bytte till Adobe RGB just för att det är en större färgrymd. Man vill ju ha så mycket information kvar som möjligt i bilderna :)
Det är ju bättre att konvertera ner till sRGB senare om man skulle vilja det.

Tack för hjälpen allihop!

mvh Christer

ANNONS
Götaplatsens Foto