Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur är det att fota analogt utan att ha tillgång till mörkerrum?

Produkter
(logga in för att koppla)

ThomasT

Aktiv medlem
Hej,
jag är en f.d. digitalkameraanvänder som funderar på att börja fota analogt. Jag hade tidigare en Canon 10D men sålde den dels för att ekonomin var lite haffsig och dels för att jag tyckte det var kapitalförstöring för mig att äga den. Jag är inte den som trycker av 1000 exponeringar en dag utan snarare några stycken i bästa fall. Nu funderar jag på att gå över till analogt men har lite funderingar angående hur ni arbetar. I mitt fall lär jag skick all film till ett lab som får framkalla, kring detta har jag lite funderingar.

Hur är det att fota analogt (vanlig film och dia) när ni inte har någon tillgång till mörkerrum? Kan ni beskriva hur ni arbetar efter filmen har exponerats till arkivering?

Bör jag kanske ge upp drömmen om att bli analog och köpa mig en dslr? Är det för omständigt att göra det jag funderar på?

Tacksam för svar!

Jag köpte mig precis en bladare för att sluta ta kort med min digitalare. Jag kör visserligen bara svartvitt, men jag skannar in mina negativ (Epson 3170) och tycker det funkar bra. Eventuellt kommer jag köpa en annan skanner för jag tycker inte om att man bara kan ta en 120-ruta per skanning. Men det hör inte hit...

Så om du tänker köra svartvitt tycker jag du ska kolla på att skanna in negativen.

/ Marcus

Analogt kör jag 90% sv/v och framkallar filmen själv och skannar in den och behöver därför inget mörkrum. De resterande 10% består till största delen av mellanformatsdia som jag lämnar in för framkallning och skannar dem sen. Planerar dock att försöka få plats med förstoringsapparaten som legat i träda i tio år.

ThomasT skrev:
Hej,
jag är en f.d. digitalkameraanvänder som funderar på att börja fota analogt. Jag hade tidigare en Canon 10D men sålde den dels för att ekonomin var lite haffsig och dels för att jag tyckte det var kapitalförstöring för mig att äga den. Jag är inte den som trycker av 1000 exponeringar en dag utan snarare några stycken i bästa fall. Nu funderar jag på att gå över till analogt men har lite funderingar angående hur ni arbetar. I mitt fall lär jag skick all film till ett lab som får framkalla, kring detta har jag lite funderingar.

Hur är det att fota analogt (vanlig film och dia) när ni inte har någon tillgång till mörkerrum? Kan ni beskriva hur ni arbetar efter filmen har exponerats till arkivering?

Bör jag kanske ge upp drömmen om att bli analog och köpa mig en dslr? Är det för omständigt att göra det jag funderar på?

Tacksam för svar!

Fotar analogt, framkallar svartvitt själv, och skannar sedan filmen.

Tidigare hade jag mörkrum, men för några år sedan köpte jag en skanner.

Ganska smidigt tycker jag.

Och det passar mig och min fotografering utmärkt.

B)

Ps. Mest så'n här fotografering :)
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/634513.htm

Jag fotar dia och svv. Jag har väl inget riktigt mörkrum, ska jag ladda svv film i dosan går jag in på muggen eller i matkällaren, sedan kan jag gå ut i ljuset igen och slabba på diskbänken.

När jag kopierar svv håller jag till i källaren och dukar upp grejerna när jag behöver.

Dia skickar jag till framkallning. Jag känner ingen som någonsin framkallat dia hemma. Skickar jag till framkallning idag, onsdag, har till och med jag i södra Norrland filmen tillbaka på fredag. Om jag inte beställer framkallning med ramning, vilket nog måste betraktas som en skaderisk, så är allt jag behöver en sax, ramar, någorlunda starka nypor, diamagasin och en diaprojektor och en duk. Projektorer är billiga på Tradera nu. Alternativt skannar jag och tittar på datorn eller via digitalprojektorn eller skriver ut på skrivare i färg eller svv. Ibland skickar jag bildfiler till lab och hämtar ut på stora fotokedjan. Med dia har man alla möjligheter!

Använd mera dia så det blír något lab kvar här i Sverige.

ThomasT skrev:
Många här verkar scanna, hur dyra scannar har ni? Och vilka scannar har ni?
Jag kör med Minoltas billigaste filmskannrar. Har avverkat två av dem hittills, en Scan Dual II och en Scan Dual III. Jag tycker de är fullt tillräckliga på alla sätt.

Jag skannar alla negg i ca 500x350 pixlar så att jag kan upprätthålla ett digitalt arkiv. Filerna döps efter principen

<filmtyp><ficka>-<remsa>-<ruta>.jpg

T ex n2-3-1.jpg för en bild på neggfilm som finns i den andra kronologiska plastfickan, på första rutan i tredje remsan uppifrån.

Dessa filer arkiverar jag sen tillsammans med mina bilder från digitalkamera. Då har jag full överblick över allt oavsett hur jag tagit bilden.

Om jag senare gör en fullstorleksskanning av en ruta så ersätter jag lillfilen med den stora.

Jag är också utan mörkrum för tillfället, men jobbar ändå på film som jag scannar. kopior beställer jag hos crimson. Mest prefixtjänsten.

Scannern jag använder mest (tyvärr inte min egen) är en Nikon LS8000, som är dyr bland annat för att den tar mellanformat. Jag gissar (obs) att man får motsvarande kvalitet med en LS50 för runt 5500, om man håller sig till småbild. Min minolta scan dual 2 klarar dia fint, men har lite svårt med svartvitt tycker jag.
Däremot får jag bättre kantskärpa med minoltan, beroende på en bättre negativhållare.

Jag sitter lite i samma sitts då jag gärna vill ha en kamera med fullformatsensor som 5D eller bättre men de kostar tårta.
En eos 1n och en scaner som LS50 kostar betydligt mindre med liknande kvallitet skulle jag tro.

Hur funkar scannern är min fråga. Måste jag framkalla negativen och scanna in dem eller kan man scanna in filmen direkt?
Isåfall hur mycket kostar det att framkalla negativ ungefär?

Du bör nog framkalla filmen ja, om du inte vill göra en studie i kolsvart.

DET HETER MÖRKRUM. INGET ANNAT.

Crimson har samma priser för C41,DIA, S/V. Det är trevligt att framkalla S/V själv men inte livsnödvändigt.

Framkallning kostar c:a 35kr utan kopior.

jimh skrev:
Om jag senare gör en fullstorleksskanning av en ruta så ersätter jag lillfilen med den stora.

Hur många pixlar innebär en fullstor scanning ungefär?

Antar att det är lite olika upplösningar på olika neg-scannrar men om man skulle översätta negativens analoga upplösning, vad blir det digitalt ungefär? 35mm kontra mellan- och storformat?

Joel
/Nyfiken i en strut

1. Du kommer att gilla analogt, den saken är klar

jag själv har inget mörkrum utan jag lämnar min film hos crimson på söder och de framkallar min film och scannar neggen (man får på CD också) för 90kr/film

Joel Höglund skrev:

Antar att det är lite olika upplösningar på olika neg-scannrar men om man skulle översätta negativens analoga upplösning, vad blir det digitalt ungefär? 35mm kontra mellan- och storformat?

Joel
/Nyfiken i en strut

Med 4800 dpi kan man skriva ut ca 20x30-bilder med 300 dpi. Med 16-bitars scanning, 35mm film blir då en svartvit komprimerad TIFF ca 8-12 MB, i färg ungefär 44-48 MB. Det blir 6 megapixel ungefär. Mellanformatsneg har ungefär 4 ggr så stor yta så filerna blir ca 4 ggr större, ca 24 megapixel.

Jag har en Epson 4180 (ca 3000:) som duger gott tycker jag.

Joel Höglund skrev:

Med en sån billig Minolta som jag har så får man ut ca 2700x4000 pixlar, alltså ca 11 mpix.

När det gäller att jämföra olika typer av kameror låter det sig inte göras i termer av pixlar. Det är så mycket annat inblandat också, inte minst tycke och smak. Med bra film och en minoltaskanner får man ut mer detaljer än med en 6-miljonerpixlarskamera. Men man får också korn som inte finns i digitalaren. Vissa tycker att kornet är positivt, andra skyr det som pesten. Här finns en liten jämförelse mellan ett skannat småbildsnegg och en bild från en 6-miljonerpixlarskamera.

Hmm, jag kanske ska börja framkalla själv vid närmare eftertanke.

Vad kostar "framkallningsprylarna" man behöver? Det kan inte kosta särskilt mycket?

I vilka prisklasser måste man leta efter en vettig scanner?

Går det att skicka enstaka negativ till ett proffslabb för bra förstoringar eller är de kinkiga med sådant?

Ungefär det här behöver du:
  • Dosa
  • Termometer
  • Framkallare
  • Stopp
  • Fix
  • 3 tillbringare
  • Filmklämmor
  • Mätglas eller dylikt för att blanda kemi
  • Vaxduk att täcka arbetsytan med
Skanner kan du köpa begagnad om du vill hålla igen kostnaderna. En Scan Dual III t ex hittar du säkert för en femtonhundring.

Och visst kan du lämna negg till labbet. De flesta är digitala idag så de kommer att skanna det och kopiera digitalt. Med "enstaka" låter det som om du skulle klippa neggen ett och ett. Du menar säkert inte det, men för säkerhets skull avråder jag från det. Till labbet lämnar du vanliga sexremsor.

Jag kör med:
- Paterson dosa för 1 st 120-film eller 2 st 135-filmer
- 1 graderad kanna 1 liter att blanda/hälla upp framkallare
- 1 mätglas 300ml att mäta upp fix med
- 1 tratt
- 1 rund pepparkaksburk i plast att hälla upp fix i medan jag framkallar och kolla klarningstiden
- 1 billig termometer som är någorlunda noggrann runt 15-40 grader
- 2 1-liters plastflaskor att ha framkallare o fix i
- Hama filmklämmor

På Scandinavian Photo skulle detta kosta bortåt 8-900:- men Clas Ohlson har det betydligt billigare, eller Photax. Det behöver inte vara märkvärdiga grejor alls, men förvaringsflaskorna måste vara mörka och ogenomskinliga eftersom framkallare förstörs av att stå ute i ljuset. För svartvitt fungerar en vanlig badkarstermometer utmärkt. Annars blir allt mycket dyrare bara för att man köper det i en fotoaffär och det står något varumärke på det. Dock måste jag säga att Patersondosan fungerar mycket bra.

harryett skrev:
1. Du kommer att gilla analogt, den saken är klar

jag själv har inget mörkrum utan jag lämnar min film hos crimson på söder och de framkallar min film och scannar neggen (man får på CD också) för 90kr/film

Det låter ju fint. Man kanske kan skita i en scaner för 5papp då. Vilken upplösning kommer bilderna på cd i ?

ANNONS
Götaplatsens Foto