Annons

Hur är det ställt fokus på er 40D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Digitalbrus

Aktiv medlem
Hej.

Hur har ni ställt kontrast, färgmättnad etc på er 40D?
Har en känsla av att 40D är väldigt lågt ställd i skärpan standard.
Har inte hittat det ultimata ännu.
Visst, man justerar ju detta i datorn senare, men ju bättre kameran levererar desto bättre känns det, tycker jag.
Är bara lite nyfiken på om ni har hittat det där ultimata. Färg & s/v.

MVH Mikael.

det är ett allmänt känt faktum att skärpan är väldigt lågt ställt i 40d, beroende på AA-filter eller vad det är, och behöver skruvas upp rejält för att det skall bli bra.

Fotar man RAW kan man ju ställa in hur mycke som helst i kameran det kommer ju ändå inte synas.. ifall nån missat det :)

För övrigt så kan man ju ladda ner canons cameraprofiler (motsvarande dom som finns i kameran "picture styles" till Lightroom2 osv..

Att rekommendera inställningar för lightroom går typ inte.. är ju så himla personligt.

Ett tips är att använda Presets. Några finns redan i LR, det finns mängder att ladda ner eller så skapa dina egna User presets. Ett annat bra tips är att applicera någon av kamerans inbyggda bildstilar på RAW-filen i LR i stället för att använda standardprofilen. Här kan man hämta profilerna: http://labs.adobe.com/wiki/index.php/DNG_Profiles

Jag kör så

Kommer inte riktigt överens med min 40D heller. Nån som har några tips för Lightroom2 och RAW-format

Brukar köra skärpa 6-7 i DPP sedan skärper jag efter hur bilden ska användas i PS (Överför direkt från DPP till PS utan att spara). Efter att under ett år komma underfund hur man får bra skärpa med 40D så har jag nu äntligen lyckats få nästan samma skärpa som jag får med min 1DMKII. Det krävs lite pillande i PS men nu när man kört in sig på kameran så är den helt OK.

Brukar köra skärpa 6-7 i DPP sedan skärper jag efter hur bilden ska användas i PS (Överför direkt från DPP till PS utan att spara). Efter att under ett år komma underfund hur man får bra skärpa med 40D så har jag nu äntligen lyckats få nästan samma skärpa som jag får med min 1DMKII. Det krävs lite pillande i PS men nu när man kört in sig på kameran så är den helt OK.

Tack! Det blev ju riktigt bra!

Finns i filen från Adobe labs och heter Faithful, Landscape, Neutral, Portrait och Standard. Samma som kamerans inbyggda bildstilar.

ANNONS