Annons

Hur är ett äldre CANON 28-80/2,8-4L ?

Produkter
(logga in för att koppla)

-Andreas

Ny medlem
Jag funderar på att införskaffa L-optik till en 30D och har hittat ett begagnat 28-80/2,8-4L av äldre årsmodell.

Hur står sig ett sådant objektiv i skärpa, vinjettering och distorsion mot Canons nyare L-optik? Det sistnämnda kan jag tänka mig är största problemet?

Alternativet är att gå upp på nya 24-70/2,8 L men frågan är om det är värt 8000-9000 extra?

Är den begagnade gluggen fortfarande ett bättre val jämfört med billiga men betydligt nyare, Tamron SP AF 28-75/2,8 som ändå har fått bra kritik?

Det skall i övrigt användas som allround och i studio.

Objektivet skall sedan kompletteras med CANON 70-200/4,0 L USM och någon 17-?? vidvinkel.

Kolla vad andra tycker:
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=240
Har själv 28-70 2,8 och kan rekommendera det. Bättre motljusskydd och 2,8 på alla brännvidder bland annat. Går att hitta beggad runt 6000-7000 beroende på skick. Båda är ett bättre val än Tamron, kanske inte alltid optiskt utan mer kvalité i konstruktionen, dessutom med USM.

Som jag förstått det så lär den äldre 28-80 ha högre upplösning än den nyare 28-70. Även den mekaniska kvaliten skall vara bättre. Jag tror dock att distortionen är större på 28-80, kanske även andra bildfel är mer påtagliga fast det vet jag inte. Coatingen lär under alla omständigheter vara omodernare än på den nyare 24-70, så motljusegenskaper och känslighet för ströljus borde vara sämre på 28-80. Fast även här spekulerar jag utan att veta.

mbn skrev:
Kolla vad andra tycker:
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=240
Har själv 28-70 2,8 och kan rekommendera det. Bättre motljusskydd och 2,8 på alla brännvidder bland annat. Går att hitta beggad runt 6000-7000 beroende på skick. Båda är ett bättre val än Tamron, kanske inte alltid optiskt utan mer kvalité i konstruktionen, dessutom med USM.

Har givetvis gjort detta före frågan men fann inte recensionerna så uttömmande i jämförelsen med ny L-optik.

Tamronen är rent optiskt jämförbar med alla dyrare proffszoomar. Den är också rejält billigare. Mekaniskt kan den inte jämföras med ex 28-80 men den är inte heller supersmäckig. Rent kosmetiskt anser jag att Tamronen med sitt lätt päronformade utseende, är en av de fulare gluggar som någonsin gjorts. Den är dock betydligt lättare och smidigare i hantering, billig, lika bra optiskt. Saknar dess värre tyst focusmotor, dock hyggligt snabb af ändå.

finns beg. 24-70 på fotosidan från 7500kr.

24-70 är vädertätad oxå.. fast kanske inte är så viktigt. 28 mm blir inte så mycket vidvinkel på en 30D, men det är du säkert medveten om. jag vet inte så mycket om 28-70, men har en 24-70 som jag är mycket nöjd med.

köper du beg, bör du testa innan så att den är skarp. det finns tydligen en ganska stor frekvens av oskarpa ex som lämnar fabriken.

//jan

defiant skrev:
finns beg. 24-70 på fotosidan från 7500kr.

24-70 är vädertätad oxå.. fast kanske inte är så viktigt. 28 mm blir inte så mycket vidvinkel på en 30D, men det är du säkert medveten om. jag vet inte så mycket om 28-70, men har en 24-70 som jag är mycket nöjd med.

köper du beg, bör du testa innan så att den är skarp. det finns tydligen en ganska stor frekvens av oskarpa ex som lämnar fabriken.

//jan

Ett begagnat köp bygger i mitt fall på att objektivet kan säljas med momskvitto. Annars blir skilnaden inte motiverad. Ett nytt 24-70 kostar t.ex. 9200:- exkl.moms och 1700:- betalar jag gärna extra för nytt med garanti i den här prisklassen.

Jo, att det inte ger vidvinkel är jag medveten om. Jag kommmer att komplettera med något lämpligt senare.

Jag ger 3400:- exkl.moms för 28-80 gluggen så största frågan är väl hur mycket jag vinner på skillnaden upp till 9200:- för en ny 24-70 modell?

Jag antar att det inte är USM på ett gammalt 28-80? (har inte kollat med säljaren)

-Andreas skrev:
Ett begagnat köp bygger i mitt fall på att objektivet kan säljas med momskvitto. Annars blir skilnaden inte motiverad. Ett nytt 24-70 kostar t.ex. 9200:- exkl.moms och 1700:- betalar jag gärna extra för nytt med garanti i den här prisklassen.

Jo, att det inte ger vidvinkel är jag medveten om. Jag kommmer att komplettera med något lämpligt senare.

Jag ger 3400:- exkl.moms för 28-80 gluggen så största frågan är väl hur mycket jag vinner på skillnaden upp till 9200:- för en ny 24-70 modell?
Fast ljusstyrka, bättre ströljus och motljusegenskaper, 4 mm extra vidvinkel, snabbare af. Vet faktiskt inte om 28-80 är vädertätad, tror inte det. 24-70 är vädertätad. Personligen skulle jag inte köpa en äldre 28-80, den gluggen slutade väl säljas, typ 94-95 om inte tidigare. Ett bra ex av 24-70 är en ypperlig glugg, jag kommer troligen själv att inhandla en sådan så småningom.

Jag tackar för alla svar. De rätade ut vissa frågetecken. Det får nog bli ett nytt exemplar trots allt.

/Andreas

ANNONS
Götaplatsens Foto