Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur öppna RAW-filerna?

Produkter
(logga in för att koppla)

DeVille

Aktiv medlem
Kan nån vettig som kan lösa mitt dielemma?

Har inte kört med raw-kvalitén förut på kameran (eos300D) men nu har jag tagit en del kort och de laddas in som vanligt men kan inte visas i XP´s "My Picture" och inte heller kan jag öppan dom i PS. Filnamnen heter tex. 19_dec03.CRW el. 19_dec03.THM men inget som slutar på RAW??

Förbryllad så det förslår, hur sjutton bär jag mig åt, vill ju verkligen inte förlora dessa bilder!

nej...

jag vill ju såklart öppna dom för redigering, vad jag förstått av instruktionsboken så är det FileWiewer som man kan konvertera om raw-formaten i, men när jag öppnar kamera i det programmet så visas rawbilderna som stora gula frågetecken utan information??

Pröva att kopiera dem (både .crw och .thm filerna) till hårddisken och försök öppna dem med FileViewer där - det skall fungera. För att redigera bilderna så behöver du skapa JPEG eller TIFF kopier av dem med FileViewer och sedan redigera kopiorna (.crw och .thm filerna, där .crw filen är själva bilden och .thm är en tumnagel som också innehåller exponeringsdatan, är dina digitala negativ som du behåller oförändrade).

jag förstår precis

hur du menar, men det verkar vara nåt annat som strular nu, jag har lagt samtliga filer (.crw + .thm) i en mapp för sig, öppnar programmet och klickar på mappen men får då bara upp thumbnails med gula frågetecken, om jag högerklickar för välja "convert and save in file" så kommer den rutan upp, men listan där det ska gå att välja "convert from raw to other format" är inte klickabar? Så därför kan jag ju inte konvertera dem.

Vad sjutton är fel.....?

nu funkar det...

Jag avinstallerade programmet och körde in det igen, så nu fungerar det som det ska! Tack för att ni försökte hjälpa mig! :)

ANNONS
Götaplatsens Foto