Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur använda bälg?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ablo

Aktiv medlem
Tjena,
Köpte nyligen denna bälg från Kaffebrus för att fotografera extrema närbilder av t ex. stenar i smycken.

Vad jag inte tänkte på var att det naturligtvis ej finns någon kommunikation mellan kamera och objektiv, vilket är ganska uppenbart på en så billig bälg.

Mitt problem är att bländaren står på "00" när jag tittar i sökaren.

Måste jag köpa ett objektiv med bländar ratt på objektivet för att kunna blända ner?

Provade att först sätta objektivet direkt på kameran för att blända ner, men det verkar ändå bli största bländare när man monterar det på bälgen..

Jag bifogar några bilder så att ni kan se vad jag menar.. På tok för kort skärpedjup... hur gör jag för att blända ner?

God Jul!

/Johan

Bilagor

• _mg_5421.jpg
    _mg_5421.jpg
    81.9 KB · Visningar: 670
allvarligt talat så måste du nog ha en glugg med en bländarring.

Äger du ett Canonhus så blir det ju dessutom en converter till ex Nikonoptik.

/K

Men det går ju bra med ett äldre "icke-af-optik", vilket innebär att det inte alls behöver kosta skjortan.

/K

f16 skrev:
Nope, inte om den är till Canon. Fast med denna optik kan man ju strunta i bälgen och istället bara köra med objektivets finfina macro.

Hmm.. ok..
Jag kom på att jag har faktiskt en gammal Pentax LX (analog) och tillhörande objektiv med bländarring..
Kanske man skulle kunna köpa en konverter till dessa?

/Johan

Köp ett förstoringsobjektiv. Kostar ingenting idag, finns i stora mängder och ger bättre kvalitet än ett vanligt kameraobjektiv. Plus att de är lätta så det inte blir så fladdrigt på en billig bälg.

Montering sker lämpligen baklänges om det är höga förstoringsgrader. Adapterplatta kan man göra själv i nödfall, av t ex en bit aluminiumplåt och helt fräckt limma fast objektivet (om det inte är jättefint och -dyrt förstås).

Det finns några olika vägar att gå, här at tre;

1 skaffa ett annat objektiv - ett med bländarring - problemet blir att montera det på bälgen, men det finns flera lösningar, bl.a. en finmekanisk verkstad utanför London som gör i princip ALLA adaptrar som kan tänkas. Jag har adressen någonstans.

2 på Minolta går det att hantera objektiv utan bländarring på följande sätt; sätt på objektivet på kameran, ställ den på M, blända ner, tryck in DOF-knappen och hålle den intryckt, ta av objektivet ( med DOF instryckt ), montera det på bälgen och det är fortfarande nedbländat. Kräver en tempeldansös smidighet och en ficktjuvs fingerfärdighet.

3 titta på denna lösning; den är visserligen helt overkill, men ger en uppfattning om vad som går att åstadkomma med bibehållen automatik - runt 10kSEK - tillverkas av Novoflex - säljs bl.a. av Cyberphoto.

Bilagor

• bild 1.png
    bild 1.png
    25.4 KB · Visningar: 673
ANNONS
Götaplatsens Foto