Annons

Hur bära kameran med ett telezoom objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

sears

Aktiv medlem
Nybörjare och vet inte riktigt vart frågan passar in.
Det är så att jag funderar på att införskaffa nikons 200-500 telezoom
och undrar hur man bär kameran med objektivet som?

Pallar fästet med att remmen till kameran är fäst i kameran eller
fäster man remmen i objektivet på något vis för att avlasta fästet?

Ny rem

Man skaffar en rem från peak design eller en från Black rapid (om man vill ha funktionalitet även med ryggsäggen på ryggen) och fäster i objektivet. Det fungerar mindre bra med den vanliga remmen fäst i kameran med ett så pass tungt objektiv.

Man skaffar en rem från peak design eller en från Black rapid (om man vill ha funktionalitet även med ryggsäggen på ryggen) och fäster i objektivet. Det fungerar mindre bra med den vanliga remmen fäst i kameran med ett så pass tungt objektiv.

Instämmer. BlackRapid är super. Vid sämre väder kan man ha kameraremmen under jackan så är den skyddad.
En "nackdel" med BR är att man ibland glömmer att man bär runt på en kamera... man får vända sig om försiktigt så man inte stöter i något/någon.

Kan dessutom rekommendera en sån här
www.ebay.com/itm/New-Black-Rapid-Sh...ing-Hand-Strap-Belt-For-Cameras-/231378383693
att bygga på sin BR med. Ingår på vissa BR, men inte alla.
Black Rapid Brad kallas den.
Ser ut så här: https://www.ephotozine.com/articles/black-rapid-rs-7-camera-strap-review-17157/images/blackrapid-shoulder-strap-330new.jpg

Ok så då kan man säga att det inte är så bra att belasta fästet objektiv och kamera
och att jag ska fästa remmen i objektivet. Stort tack för svar och tips.

När jag har mitt tamron 150-600 i ryggsäcken så har jag inte den kopplad på kameran.
Dels för att den då inte får plats i ryggsäcken men också så att de inte skall slita i varandra och knäckas.

Bär det så bekvämt som möjligt. Jag har ett fäste i kameran och ett i objektivet när det är så långa men anledningen är främst att kameran inte ska fara omkring så mycket.

Går det sönder så går det sönder. Vad är poängen med att vara så överdrivet rädd om grejerna att man inte vågar använda dom?

Jag var nog otydlig för en del ser jag.
Det jag undrade över var om infästningen i kamerahuset för objektivet är byggt för att
klara av belastningen av att tex bärande av rem kopplad enbart i kamerahuset
om du har tex ett telezoom objektiv 200-500 monterat.

Inte så roligt om infästningen för objektivet i kamerahuset blir skevt eller börjar glappa.

Tydligen pallar den nog inte med belastningen och säkrast är att koppla remmen
till objektivet.

Tack för övriga tips. Det handlade dock inte om mode/snygghet :)

I händerna eller i ryggsäcken.

Med 500mm vill du dessutom ha monopod. Den går bra att hålla i.

Det beror väl ändå på vad man fotar? Jag fotar i princip uteslutande handhållet med mitt 150-600.

Tycker det är svårt hålla så långt handhållet även med bra VR och korta slutartider. Brukar sluta med att jag får höja iso...och det kostar ju också kvalitet.

Sen är det rätt skönt att kunna ställa ner kameran när som helst på monopoden och avlasta.

Tycker det är svårt hålla så långt handhållet även med bra VR och korta slutartider. Brukar sluta med att jag får höja iso...och det kostar ju också kvalitet.

Sen är det rätt skönt att kunna ställa ner kameran när som helst på monopoden och avlasta.

Tips på en bra monopod eller fabrikat?

Det blev ett Sirui monopod med ett tilt huvud. Mycket nöjd.

Jag fotar mest fåglar och inser vilken otrolig fördel med monopoden.
Framför allt rovfåglar som tenderar att flyga i små cirklar och då stå och handhålla
för att vänta in den "rätta" svängen gör man inte en längre stund direkt.

Eller tex invänta en Gråhäger som står helt stilla i vattnet och helt plötsligt snappar åt
sig en fisk.

Tack för tips.

Thinktank Turnstyle 20 är en utmärkt o billig slingväska för kamera och monterat objektiv, för förflyttningar pch extra skydd. Vid kortare sträcker bär jag det i stativfästet påobjektivet som vänds uppåt som ett handtag (har dock Tamrons 150-600)

Jag brukar bära Canon 100-400 monterat på kameran med kameran i handen och objektivet vilande på underarmen/armvecket. Det är hyfsat bekvämt och det går ganska snabbt att sikta kameran åt rätt håll om det plötsligt dyker upp något intressant. Kameran har en vanlig kamerarem som vilar runt min hals och den är avpassad så att den avlastar handen som jag bär kameran med.

Man kan promenera så här ganska länge utan att bli speciellt trött i armen. Tricket är just att kameraremmen avlastar.

om du utgår från att bajonettfattningen är den svagaste punkten, så bär du naturligtvis i den tyngsta delen.

själv använder jag till 90% bara tunga telen, och bär således till 90% i objektivet.

du nämner Nikons 200-500 som väger runt 2,3 kilo, vilket är betydligt mer än vad huset väger
så det känns naturligt att bära i objektivet.

ANNONS
Götaplatsens Foto