Annons

Hur batcha i PS CS?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jochum Berg

Aktiv medlem
Okidoki, DNG convertern är jätteenkel att batcha bilder i, men sen när man skall öppna .dng bilderna via filläsaren så kan man markera flera bilder och "apply camera raw setting" på alla och sen kan man ju välja batcha, istf öppna, och då tror man ju att man ska kunna batcha bilderna, men icke sa nicke, första bildens dialogruta kommer upp och sen ifall man är nöjd så skall man trycka enter! Så mycket för den batchningen!!!

Nåt jag missat?

Batch i CS

Hej,

Lite omständligt att förklara - men gå in under
hjälp (i CS), sök i Index under "B" så hittar du en beskrivning hur man spelar in ett batchförfarande. Lite omständligt, men det funkar.

Tycker det är lite dåligt att man inte har kunnat
fixa till denna funktion enkelt och intuitivt.

/Roger

Kolla in denna sajt. Skrolla ner till Dr. Brown's Image Processor 2.3, där hittar du tips på hur du kan batcha rawfiler i PS CS, ett script som du kan ladda ner. Ett tips om du använder den funktionen är undvik åäö i namn på mappar och filer. I PS CS2 ingår samma funktion.

http://www.russellbrown.com/tips_tech.html

Tack, men en snabb blick på den där Dr Brown Image Processor så tror jag inte jag tänker prova den, en massa saker man var tvungen att kolla och backupa innan, skrämmer mig, vill inte förlora någonting… konstigt att Adobe kallar det ens för batch när det inte kan batcha!!! Batcha script kunde jag ju med sjuan.
Ska kolla vad PS hjälp säger nu.

Skit#€/%€#$£?¢¥¶Adobe:
Important: When you use an action to open a camera raw image file, the Photoshop Camera Raw plug-in settings are based on the settings in the dialog box when the action was recorded. You may want to create different actions for opening camera raw image files with specific settings.

– Så det gick inte heller, vill ju kunna bestämma en bra exponering vid öppnandet för varje bild el sekvens och sen batcha öppnandet för alla bilder. Faanshelvetesskit. Hur svårt skulle det vara att göra programeländet att kunna batcha sina egna DNGfiler utan att behöva trycka ner enterknappen vid varje bild, skall det vara så ini£#¥†$#€%&s svårt??? F@n, det är ju 2005!

Ställ in "Selected image" i Camera Raw-dialogen när du spelar in funktionsmakrot.

jimh skrev:
Ställ in "Selected image" i Camera Raw-dialogen när du spelar in funktionsmakrot.

Men om jag förstår det rätt så kan jag ju bara välja de bilder med den exponeringskompensationen som jag senast valt och sen batcha, jag kan alltså inte ha olika bilder med olika exponeringar och välja rätt exponering för var och en och sen batcha alla. Jag hade ju tänkt mig att välja olika passande exponeringar, batcha skiten och gå och fika el äta middag el sova under tiden, nu får jag ta en exponering åt gången, och inte ens hinna öppna kylskåpsdörren. :)

För att tydliggöra så var jag inte kapten Haddock arg på er Håkan och Roger förut, utan på Adobe, tack istället för hjälpen till er, och Jim.

Det går att göra precis som du vill. Öppna de olika bilderna i Camera Raw och applicera de inställningar du vill ha på dem. Kör sedan din Action och allt går automatiskt. Se som sagt bara till att du valt "Selected image" i Camera Raws dialog när du spelar in makrot.

WhoohoooOOOO!!! Det funkar!!!
Wow!!! Mäktigt.

Och de olika exponeringarna gick igenom bra!
Trodde inte en sekund att det skulle gå. Men det gjorde det. Tack och lyfter på hatten!

Viktigt var tydligen dessa oxå val: 4. Select Override Action "Open" Commands
Och: 6. Select Suppress File Open Options Dialogs.
De skall vara ikryssade alltså.

Och sen eftersom jag "sparade som" i makrot så valde jag "Folder" i Batchfönstret Destination istf "Spara och stäng".

Undrar hur jag skall komma ihåg det här…

Krångligt som fan men det gick!

Jochum Berg skrev:
Tack, men en snabb blick på den där Dr Brown Image Processor så tror jag inte jag tänker prova den, en massa saker man var tvungen att kolla och backupa innan, skrämmer mig, vill inte förlora någonting… konstigt att Adobe kallar det ens för batch när det inte kan batcha!!! Batcha script kunde jag ju med sjuan.
Ska kolla vad PS hjälp säger nu.

Inte särdeles många saker man behöver göra. Ladda ner den och lägg in den i Script-mappen enligt anvisningarna. Använt detta program länge och trevligt nog har Adobe stoppat in det redan från början i CS2.

Stefan

När det stod att jag skulle kolla saker först och backupa programmet så lät det så osäkert, vill inte göra om PS-installationen bara för det, men de kanske bara skrev så för att hålla ryggen fri ifall ngt händer, men jag är lättskrämd… :)

Tror det är standardtjafs när man ska lägga in tredjeparts-patchar att skriva sånt. Jag har iaf aldrig haft problem, så det är säkert bara för att de ska vara fria från ansvar.

Jochum Berg skrev:
men de kanske bara skrev så för att hålla ryggen fri ifall ngt händer, men jag är lättskrämd… :)

Har installerat detta program på kanske 10 datorer, och har tipsat många om det och ingen har haft något problem med Photoshop efter installationen som kan härledas till Image Processor.

MVH/Stefan

Ville bara meddela att det där macro/batch förfarandet funkar stenbra tack vare er hjälp, mycket enkelt när man väl fått det att funka. OBS, efter en timmes felsök så tänkte jag upplysa om denna förrädiska lilla ruta:

OBS, kom ihåg den lilla förrädiska under "Folder": Select Override Action "Save As" Commands if you want to use the Save As instructions from the Batch command instead of the Save As instructions in the action. If you select this option, the action must contain a a Save As command because the Batch command will not automatically save the source files

- Den skall alltså oxå vara ikryssad!

ANNONS
Götaplatsens Foto