Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur beskära sportbilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

fotobollfoto

Aktiv medlem
Den här bilden hade jag nog gärna skurit i höjdformat, ifall jag hade haft möjlighet. Det hade - tänker jag - bidragit till att förstärka uppfattningen av djupet i passningen (alltså i djupled längs planen som motsats till breddled).
Men tyvärr fanns inget mer ovanför eller nedanför att ta med, så jag fick nöja mig med kvadraten.
Spelaren som lägger passen är ur fokus. Då känns det bra att beskära bort lite av henne så att hon inte får för stort utrymme. Ändå är hon helt avgörande för bilden som helhet.
Sedan hade bilden såklart vunnit ännu mer ifall en motspelare som blev bortspelad av djupledspassen också fastnat i bilden. Men så blev det inte denna gång.
212418FC-A9AF-4B34-AD5F-B5505F249584.jpeg
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Den här bilden väjer jag helst att ha liggande för att tillsammans med den långa slutartiden förstärka effekten av rörelse i fart.F6A432AE-DF77-4C94-83C0-8725C69E8156.jpeg
 

apersson850

Aktiv medlem
Har tänkt många gånger hur tråkigt det är på tv, det som är så roligt och spännande att utöva.
Jaså? Då har ändå senaste årens tekniska möjligheter gjort att det blivit möjligt att i mycket bättre grad återge orienteringstävlingar på ett intressant sätt i TV. Låt vara att det ska vara tillrättalagda tävlingar, och inte blir det billigt heller. Men jag tycker det kan bli riktigt intressant. Om det nu är för att jag är insatt eller vi bara uppskattar olika saker, det får vara osagt.
TV-produktionen för 10-mila förra året hamnade på runt 1,5 miljoner kronor. Tävlingen gick i Skåne, så jag känner tävlingsledaren. Därför har jag rätt information om detta.
 
Senast ändrad:

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jaså? Då har ändå senaste årens tekniska möjligheter gjort att det blivit möjligt att i mycket bättre grad återge orienteringstävlingar på ett intressant sätt i TV. Låt vara att det ska vara tillrättalagda tävlingar, och inte blir det billigt heller. Men jag tycker det kan bli riktigt intressant. Om det nu är för att jag är insatt eller vi bara uppskattar olika saker, det får vara osagt.
TV-produktionen för 10-mila förra året hamnade på runt 1,5 miljoner kronor. Tävlingen gick i Skåne, så jag känner tävlingsledaren. Därför har jag rätt information om detta.
Du passar ju in i kategorin utövare och har alltså som jag uttryckte tidigare ett intresse i sporten att du ser tjusningen även från åskådar-håll.

Men enig om att nyare tekniker har gett nya möjligheter att följa enskilda löpare både i karta och med drönare. Men ändå saknas tycker jag (som publik) det där som är den intelligenta delen av sporten. Hur löparen i sitt inre resonerar och väljer väg, mm.

som jämförelse. I fotboll kan jag se om tanken med en passning var god även om resultatet uteblev. Jag kan se lagets och individens strategi.
 

apersson850

Aktiv medlem
Nä, se hur någon tänker när denne orienterar, det kan man inte. Bara vad de gjorde av det, i sådana fall när det är tävlingar på den nivån att det finns GPS-följning på åtminstone vissa deltagare. Annars ser man inte det heller.
Det finns ofta fler tänkbara, och rimliga, alternativ i varje situation när man springer orientering än vad det gör när man spelar fotboll.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Nä, se hur någon tänker när denne orienterar, det kan man inte. Bara vad de gjorde av det, i sådana fall när det är tävlingar på den nivån att det finns GPS-följning på åtminstone vissa deltagare. Annars ser man inte det heller.
Det finns ofta fler tänkbara, och rimliga, alternativ i varje situation när man springer orientering än vad det gör när man spelar fotboll.
Oavsett anledning så är jag enig med dig om att orientering är en helt annan utmaning att fånga på bild än vad fotboll är :)
 

apersson850

Aktiv medlem
Allt sportfotograferande vinner på att man är väl bekant med vad som händer i idrotten i fråga. När det gäller fotboll vill jag påstå att det är lättare att lära sig det man behöver veta från åskådarplats än vad det är när det gäller orientering.

Den här bilden, tagen av Peter Holgersson på 5-dagars 2019, kräver förstås att man hittar ut i skogen. Här är en annan bild på samma person (Anne-Margarete Hausken Nordberg), som jag tog på ett annat 5-dagars. I målfållan. Det räcker att man hittar till tävlingscentrumet och vet att Anne-Grete är VM- och EM-guldmedaljör för att ta en sådan bild. Jag har beskurit den rätt mycket, för bakgrunden i målfållan är förstås väldigt o-skogig (om nu det är ett ord...)
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Inom orientering är det ju i princip så att det bara är tävlingscentrum och målfållan som är ”godkänd” publikplats. Så den delen är minst lika lätt som för fotboll.
Att smyga sig ut i skogen kan såklart fungera ifall man inte ska fånga någon specifik löpare. Det borde gå att hitta stråk som ingår i vanligaste vägvalet för flera löpare i olika klasser. Men som du skrev tidigare så gäller det att ha tumme med tävlingsledningen.
Det borde finnas gott om smaskiga situationer som gör sig fint på bild. Blött, lerigt, fartfyllt. Oftast ensam löpare, men närmare kontrollerna lite mer trängsel.
 
ANNONS