Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur bränna jpg för kopiering hos fotohandlare

Produkter
(logga in för att koppla)

canonad

Aktiv medlem
Hej!

Jag har ett antal bilder som ska brännas in på CD-skiva för att överlämna till fotohanlare för framtagning av papperskopior.

Har tänkt bränna bilderna i Nero SmartStart. Men vilket format är bäst för detta:

Slapa en data-CD?
Skapa video-CD(VCD)?
Skapa supervideo-CD (SVCD)?

Är det kanske dessutom bättre/enklare att bränna med annat program än Nero SmartStart?

Av de tre alternativen är det data-CD som gäller. Du vill ju bara kopiera själva filerna till skivan, inte skapa ett bildspel. Tänk på att du förmodligen kan ta med filerna på ett USB-minne eller minneskort i stället, mycket enklare än att bränna en skiva.

Nero Startsmart funkar bra, om du trivs med programmet så använd det.

//Jonas

Tack Jonas! Hade nog en föraning om att det borde vara det säkraste sättet.

Fördelen med något av de andra formaten var väl mer OM den som vill ha bilderna även skulle ha möjlighet att se dom i bildspel. Men den biten är av underordnad betydelse här. Kopieringen är det väsentliga för henne. Vill därför inte riskera försämrad upplösning e d, som väl kan bli fallet om formatet ändras.

Jag skulle i o f s kunna fixa båda delarna, men jag har redan bilderna på DVD, om hon vill se dom som bildspel.

Tänk att beskära bilderna till precis rätt fysiskt format innan du bränner ner dem. Allt för att undvika konstiga missförstånd. //Micke

Minita skrev:
Tänk att beskära bilderna till precis rätt fysiskt format innan du bränner ner dem. Allt för att undvika konstiga missförstånd. //Micke
Du menar att dom utöver att vara i jpg måste vara i 4:3? Tror att dom är så - men ska kolla alla för säkerhets skull. Tack för påminnelsen!

Precis. Ser i din profil att du har en kompakt. 11 x 15 är det "normala" formatet. Fast det exakta formatet är 11,4 x 15,2 om man nu skall vara noga (och det tycker jag nog).

Slå en signal till labbet och fråga för säkerhets skull.

Lite "off topic". Titta om du kan välja "Fujicolor Crystal Archive Paper Supreme for Digital premium". Ett underbart papper att få sina bilder på.

//Micke

Fick annat emellan och nu när jag öppnar bild nr 1 (Senaste i tiff-format) så är den 108,37 x 81.28 cm och upplösningen 72 px/inch). Det ger förhållandet 4:3 - alltså ungefär det riktiga.

Gör det något att bildstorleken är på tok fel? Borde väl inte göra något, eller?

Om jag helst bör ändra storlek - hur i så fall enklast ändra till säg 15 x 11,25? Eller varför inte i så fall till det bästa 15,2 x 11,4. Jag menar nu, ändra utan att riskera försämring av upplösningen. Den är nu 72 pixlar/inch. Den upplösningen verkar väl rätt låg redan som den är? Ser att antalet pixlar är 3072 x 2304.

Till sist:
Jag använder PhotoShop. Tidigare har jag kunnat se storlek i cm/inch ich pixler i menyn ovanför bilden, men nu har jag lyckats trolla bort infon. Men jag har ju allt om bildstorlek under Image/Image Size...

Nej, vad som står i ppi-fältet och storleken i cm spelar ingen roll för utskriften, det enda som har någon betydelse är att antalet pixlar är tillräckligt stort för den utskriftstorlek du bestämt dig för. Normalt skrivs bilder i 11*15 ut i 300ppi, vilket motsvarar c:a 1800*1350 px, dvs din bild är dubbelt så "bra" som behövs.

Det enda "72 ppi" som det står i din bildfil betyder är att om bilden skulle visas på en (lågupplöst) bildskärm skulle den bli c:a 110 * 80 cm. Du kan givetvis ändra detta i PS, men det spelar ingen som helst roll för det slutliga resultatet.

Tack Peter!

Vet du också hur jag enklast ändrar höjd/breddd förhållandet hos en bild som inte råkar vara mycket nära 4:3?

Eller om jag skulle ändra till 15,2 x 11,4 för alla bilder. Men det rör sig om totalt en 50-60 bilder, så sannolikt ändrar jag enbart enstaka bild råkat få fel proportioner. Det där med att ändra från 15 x 11,25 till 15,2 x 11,4 på samtliga bilder blir nog väl jobbigt, i förhållande till resultatet. Skulle i så fall vara om man vill göra en någon lite större kopia av några av bilderna.

de enda praktiska tillämpningarna jag har av att ställa in ppi i photoshop är:

om man monterar bilden i inDesign får den rätt storlek i cm. Om den skulle vara inställd på tex72 ppi så är det lite jobb att uppskatta hur mycket bilden håller för.

man kan i photoshop (när man kryssat ur "ändra bildstorlek") ändra bilden till tex 300 ppi för att kolla hur stort den kan tryckas / printas utan att behöva ta till miniräknare

är det inte så oxå att den printas i den storleken som är inställd, om man printar från photoshop? (skriver nästan aldrig ut därifrån, så jag är osäker)

ANNONS
Götaplatsens Foto