Annons

Hur bra är fotona direkt från Sony RX100 kontroa RX100 II?

Produkter
(logga in för att koppla)

Banshee

Aktiv medlem
Hej,

Jag har läst mycket om Sony RX100 och RX100 II (m2) och jag är införstådd med funktionerna.

Men när jag läser tester/reviews så säger dem precis som sony säger att fotona från RX100 II är något bättre generellt.

Läser jag dock runt i forum så säger folk som verkligen jämför bilderna att RX100 M1 har skarpare och bättre färger. Det går att få RX100 II lika bra men då måste man höja skärpan och ändra färg profilen. Kanske detta går att göra i kameran direkt men många verkar köra post-process?

Iallafall, jag tänker inte köra någon prost-process merän på specifka bilder så frågan är då. Hur ser bilderna ut direkt ifrån kamerorna? Hur är de jämfört med varandra? Finns det några bra bilder att titta på som visar samma motiv?

Mvh

Det är inte skillnaden i bilder som avgör - välj i stället om du behöver vinklingsbar skärm och sånt.

Denna sidan säger något annat : http://www.imaging-resource.com/IMCOMP/COMPS01.HTM

Här kan man se att Sony RX100 2 är klart sämmre skärpa precis som man har läst om på diverse sidor. Det är mycket möljligt att man inte ser det så bra om man inte tittar närmare men här tycker jag det syns ganska klart.

Sen kan man såklart undra om detta testet är riktigt för det är verkligen stor skillnad.

Intressant, det ser ut att vara från samma websida dessutom.

Där säger man att bilderna är mjukvare i JPG efter som den lägger på mindre skärpa, detta tror jag att jag läst om och att det går att ställa upp på RX100 2 om man så önskar. Det är alltså en inställning i kameran.

Det som man fungerar över är dock att de säger att de upplever mindre detaljer när de filmar än i RX100 M1.

Där säger man att bilderna är mjukvare i JPG efter som den lägger på mindre skärpa, detta tror jag att jag läst om och att det går att ställa upp på RX100 2 om man så önskar. Det är alltså en inställning i kameran.

Pecis - man kan alltid knäppa upp skärpningen ett snäpp i kameran, eller efterskärpa i bildbehandlingen. (men det senare var ju inte du ute efter). Svårare att backa en överskärpt bild med förlorad detaljrikedom.

Sen kan jag undra om det där är relevant i praktiken överhuvudtaget - det är en sak att det går att hitta skillnader när man pixelpeepar i 200%, men med en så pass högupplöst kamera kommer man ju normalt sett alltid att ha ett överskott av information och skala ned bilden ändå, så länge man inte använder små utsnitt av orginalbilden eller vill skriva ut jätteprintar med (onödigt) hög upplösning? Utan att jämföra de två så upplever jag definitivt inte bilderna från tvåan som mjuka på standardinställning.

ANNONS
Götaplatsens Foto