Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Hur byta film mitt i rullen på EOS300
- Trådstartare tobias l
- Start datum
Nw2
Avslutat medlemskap
Tja !!!
På vänster sida av kameran , precis nedanför knappen som öppnar kameran när du sätter i film, under den finns det en knapp, som spolar tillbaka filmen innan den är slut.
En sk "återspolningsknapp". Men du behöver ett spetsigt föremål ex en pennspets för att trycka in den.
Lycka till och glöm inte: Nakna kvinnor är det vackraste som finns !!!!
På vänster sida av kameran , precis nedanför knappen som öppnar kameran när du sätter i film, under den finns det en knapp, som spolar tillbaka filmen innan den är slut.
En sk "återspolningsknapp". Men du behöver ett spetsigt föremål ex en pennspets för att trycka in den.
Lycka till och glöm inte: Nakna kvinnor är det vackraste som finns !!!!
Darren
Aktiv medlem
Hej,
Återspolningsknappen sitter på vänster sida av kameran precis nedanför knappen som öppnar bakstycket när du skall sätta i filmen....
För att använda rulen igen och fortsätta ta kort på den så måste du ha en sk filmutdragare för EOS 300 spolar hela filmen i kasseten...
Instruktionsboken kan du nog beställa billigt från Canon..
mvh
Darren
Återspolningsknappen sitter på vänster sida av kameran precis nedanför knappen som öppnar bakstycket när du skall sätta i filmen....
För att använda rulen igen och fortsätta ta kort på den så måste du ha en sk filmutdragare för EOS 300 spolar hela filmen i kasseten...
Instruktionsboken kan du nog beställa billigt från Canon..
mvh
Darren
Darren
Aktiv medlem
Jeppe
Aktiv medlem
Nej EOS 300 har inga CF för inställningar av kameran, men för att fortsätta på en rulle så är det bara att stoppa i den igen, låta kameran spola upp hela filmen (den gör ju det har jag för mig, alltså matar den bilderna in i kassetten). Efter du gjort detta så ställer du kameran på M och ställer in 1/2000 och minsta bländare (22 eller 32). Sen på med linsskyddet och fyra av så många bilder du tagit innan +1 för att vara på den säkra sidan då du kanske satt i den olika.
Ett bra tips här är att alltid lägga filmtungan exakt vid den oranga markeringen, då kan man dra fram exakt så många rutor du tagit och fortsätta därefter, utan att förlora en bild.
Som sagt..kom ihåg vilken ruta kameran stod på innan du spolar in filmen, sen är det bara att sluta trycka av när räkneverket stod på det du hade innan +1.
Ps. Eftersom den matar in bilderna allt eftersom i kasetten så riskerar du inte att förstöra några bilder, däremot riskerar du att få ljusskador på filmen om du öppnar bakstycket för tidigt. Däremot kanske du då inte ska ta alla 36 bilderna om du råkar öppna den för tidigt.
Ett bra tips här är att alltid lägga filmtungan exakt vid den oranga markeringen, då kan man dra fram exakt så många rutor du tagit och fortsätta därefter, utan att förlora en bild.
Som sagt..kom ihåg vilken ruta kameran stod på innan du spolar in filmen, sen är det bara att sluta trycka av när räkneverket stod på det du hade innan +1.
Ps. Eftersom den matar in bilderna allt eftersom i kasetten så riskerar du inte att förstöra några bilder, däremot riskerar du att få ljusskador på filmen om du öppnar bakstycket för tidigt. Däremot kanske du då inte ska ta alla 36 bilderna om du råkar öppna den för tidigt.
AndreasNilsson
Aktiv medlem
Jag bytte film mitt i rullen på min EOS 300. Enklast är väl ändå att gå in i ett tokmörkt rum. T ut rullen. Rulla in filmen tills man känner att man rullat in tillräckligt. Sedan göra som Jesper skirver när man vill fortsätta på den. Funkade utmärkt......
Darren
Aktiv medlem
AndreasNilsson skrev:
Jag bytte film mitt i rullen på min EOS 300. Enklast är väl ändå att gå in i ett tokmörkt rum. T ut rullen. Rulla in filmen tills man känner att man rullat in tillräckligt. Sedan göra som Jesper skirver när man vill fortsätta på den. Funkade utmärkt......
Så kan man ju göra också... Men vad gör du om du är ute i skogen och fotar... Skall du springa hem, byta rullen och sedan springa tillbaka och fortsätta fota....
Kom igen nu... En filmutdragare kostar ju ca 200 spänn. Att hålla på med nödlösningar för så lite pengar är knapast lönsamt...
mvh
Darren