Annons

Hur exp/framk s/v i sol

Produkter
(logga in för att koppla)

Danlo

Avslutat medlemskap
Hej! Jag vill fota svartvitt i solsken, hur ska man exponera/framkalla såna negativ så man kan få teckning i både sol och skugga.. Jag fotar människor..

/Danne

"Mät på skuggorna.
Framkalla något kortare tid."

Hehe, det har jag redan prövat, skillnaden blir minimal tyvärr..
Hur fan gör proffsen? Kör de digitalt allihop idag eller?
Inte sket väl fotograferna förr i att fota i solsken?
Är det en viss film man ska använda? En viss speciell framkallare?

Det är så fruktansvärt frustrerande!

Hjälp! Snääällaaaaa...

Eller rekommenderas det kanske att undvika direkt solsken?

Hur gör man med motljus till exempel..? Hur mycket jag än exponerar personen så blir den ändå underexponerad som fort det är motljus, vad beror det på?
Det är som om filmen gick på egen helautomatik och exponerar sig själv fel precis som en helautomatisk kamera trots att jag kör helmanuellt! *suck*

Tacksam för svar..

/Danne

Danlo skrev:
"Mät på skuggorna.
Framkalla något kortare tid."

Hehe, det har jag redan prövat, skillnaden blir minimal tyvärr..
Hur fan gör proffsen? Kör de digitalt allihop idag eller?
Inte sket väl fotograferna förr i att fota i solsken?
Är det en viss film man ska använda? En viss speciell framkallare?

Det är så fruktansvärt frustrerande!

Hjälp! Snääällaaaaa...

Eller rekommenderas det kanske att undvika direkt solsken?

Hur gör man med motljus till exempel..? Hur mycket jag än exponerar personen så blir den ändå underexponerad som fort det är motljus, vad beror det på?
Det är som om filmen gick på egen helautomatik och exponerar sig själv fel precis som en helautomatisk kamera trots att jag kör helmanuellt! *suck*

Tacksam för svar..

/Danne

Svartvitt har större latitud än digitalt så, nja, bättre blir det inte bara för att man har en digitalkamera.

Jag tycker det låter som om du inte kan exponera rätt. I motljus måste du mäta efter skuggorna, somsagt, vinkla ner kameran så himlen inte är med på bild och mät ljuset så.
Upplättningsblixt som Nils sa är det optimala dock.

Direkt solsken är dock inte något superbra ljus för porträtt, oavsett film. Du behöver något för att lätta upp skuggorna om du inte vill ha starka skuggor i ansiktet, vilket inte ser så smickrande ut.
En reflektor fungerar oftast bra också.

Men somsagt, mät efter skuggorna, så får du iaf teckning där. Himlen lär bli utbränd dock, det kan du inte göra något åt.

/Henri

Jag mäter ljuset precis som du skrev.. Har tom släppt in 5 steg extra en gång efter det och ändå blir person underexponerad i motljus.. Det måste vara att Tri-X inte klarar av kontrasten eller nåt.. Har inte problem med exponeringen annars, men just när det gäller motljus så har det aldrig funkat för mig..

Och förresten, jo det blir lättare med digitalt, bara att exponera med helautomatik, eller hur man nu vill. Sedan göra om bilden till s/v i PS och öka kontrasten lite.
Sen har man en svartvit bild med fin teckning både i låg och hög-dagrar..
Problemet är att jag inte vill fota digitalt! :)

Danlo skrev:
Har tom släppt in 5 steg extra en gång efter det och ändå blir person underexponerad i motljus.. Det måste vara att Tri-X inte klarar av kontrasten eller nåt.. Har inte problem med exponeringen annars, men just när det gäller motljus så har det aldrig funkat för mig..

Är personen underexponerad så har du inte exponerat rätt, punkt slut.
Det är du själv som bestämmer vad som blir rätt exponerat, oavsett ljusförhållanden.
Nej den klarar nog inte så hög kontrast utan utbrända eller igensotade partier, men du väljer juh själv vad du vill ha med på negget, täckning i skuggorna eller himlen.

Kan juh va något problem med din kamera, jag vet inte. Ljusmätaren kanske?
Dessutom kan det skilja mer än 5 steg mellan solskenshimmel och skuggpartier.

/Henri

Danlo skrev:
Och förresten, jo det blir lättare med digitalt, bara att exponera med helautomatik, eller hur man nu vill. Sedan göra om bilden till s/v i PS och öka kontrasten lite.
Sen har man en svartvit bild med fin teckning både i låg och hög-dagrar..
Problemet är att jag inte vill fota digitalt! :)

Öhum, nä jag håller inte med.
Så lätt är det inte. Svartvitt har större latitud somsagt. Ifall dina neg har så hård kontrast att du tycker att du får mer teckning på det viset så skulle jag se över min framkallningsteknik om jag var du.

/Henri

Tar du motljusbilder på människor utan blixt eller reflexskärm så vill du antagligen inte ha teckning i både himmel och personens ansikte. Nedan försöker jag förklara varför.

Gör man det rätt, mäter dels i skuggor och motivets ljusaste delar för att få motivets omfång och har en kalibrerad framkallningsprocess för att styra in motivets omfång inom filmens omfång så är det möjligt även för denna typ av motiv. Det kan krävas specialframkallare och en del trick (läs t.ex Ansel Adams "The Negative" om du vill gå in på the hardcore details för tvåbadsframkallning och kompenserande framkallning. Denna boken brukar även rekomenderas ifall man vill lära sig och förstå exponering rent allmänt, analogt som digitalt, även om boken är skriven ur ett analogt perspektiv, och på engelska).

Problemet är att om du trycker in hela motivets omfång inom den del av filmen som lätt kopieras till papper (som med dagens filmer är smalare än filmens breda omfång) så kommer den lokala kontrasten i bilden bli tråkigt låg: Även om de mörkaste delarna i personens ansikte precis har teckning så kommer de ljusaste delarna av ansiktet att vara relativt mörkt gråa (den lokala kontrasten inom ansiktet blir låg i bilden) och även om himlens ljusaste delar precis har teckning så kommer dess mörkaste delar att fortfarande vara mycket ljust gråa (den lokala kontrasten inom himlen blir låg i bilden).

En partiell lösning till detta vore att vid kopieringen använda ett papper med hög kontrast och exponera himlen mycket längre en personen i skugga. Problemet är att med högkontrastpapper är det mycket svårt att efterbelysa/skugga delar av motiv utan att läcka över till de andra delarna då s.k. halos blir väldigt tydliga med hög kontrast.

Det bästa du kan göra är nog att använda ifyllnadsblixt eller en reflexskärm för att lysa upp personen som har solen bakom sig.

Mvh
Richard

eller sa kan du gora tva exponeringar, en for motivet och en for himlen sedan branner du in himlen. ganska latt att gora om du fotar med stativ.

Använd inte t-kornsfilm, traditionellt filmkorn brukar ha bättre tornfördelning och bättre omfång. Såg att du använde tri-x, är inte det en 400 film(?).
Högkänsliga filmer kan också ha svårare ibland att återge tonerna. Testa en iso 100 film med traditionellt korn och framkalla filmen mjukt (dvs kortare tid). Och återigen, negativ film har större exponeringsomfång än digitalt, t.o.m. jämfört med ex. canon eos 1ds mkII.
Lycka till!

ANNONS
Götaplatsens Foto