Annons

hur få tillbaka översparad orginalbild?

Produkter
(logga in för att koppla)

-big kahuna-

Aktiv medlem
Okej, det är inte hela världens undergång, men jag satt och höll p åi PS med en bild och råkade spara över orginalet med en förminskad version :( Sen stängde jag ner bilden (men inte hela PS) och det var då jag kom på misstaget, dvs jag har ingen historik att göra ångra eller liknande i PS vad jag kan se.

Har någon något tips vad jag kan göra? Lagrar PS bilderna i någon tempkatalog så länge man inte stänger programmet eller finns det något annat sätt att få tillbaka orginalbilden?

mvh

Fredrik

Ouuch..Illa..

Jobba aldrig med orginalfiler...

Verkar vara rätt kokt alltså..eftersom du skivit över orginalfilen med samma namn. Ett restoreprogram kommer följdaktligen inte att hitta ditt namn eftersom filen inte är "borta".

Men det finns säkert datasnillen som kan ge dig ett definitivt svar.

Jag vet inte om detta kan funka, men en chansning kan vara att döpa om den nya filen och sen försöka hitta originalet med något räddningsprogram.

Photoshop sparar temporära filer av det du jobbar med i

C:\Documents and Settings\ANVÄNDARNAMN\Lokala inställningar\Temp

med Windows 2k/XP och filen heter något i stil med ~PST2523.tmp. Om du har tur kan du kanske återställa filen med ett sådant program.

Leta på minneskortet med lämpligt program.
Har du tur så kan du få fram originalfilen där.

För det första - rör inte hårddisken mer innan du gjort vad du ska.

Helst skulle du koppla ur den då Windows (jag gissar helt fräckt) kan få för sig att uppdatera saker på hdn och kan då råka skriva över filen. För att sedan råkopiera över hårddiskens innehåll till en annan hd. dd på ett linux/unix-system fungerar bra för detta. Sedan lägger du originalhårddisken åt sidan.

Som Incarlight är inne på så skrivs inte filen över utan det skrivs en ny fil som sedan byter namn till originalfilens namn och originalfilen raderas, dvs filpekarna tas bort men filens data finns kvar.

Det som händer är att området markeras som oanvänt och operativsystemet/hårddisken är fri att använda det igen . Detta gör att så länge ingenting nytt skrivs dit så är det stor chans att få tillbaka originalfilen mha ett lämpligt program.

Är det väldigt viktigt så finns det företag som t.ex. Ibas som kan ta sig en titt men de tar flera tusenlappar bara för att ta emot en disk och sedan ytterligare för att verkligen göra någonting.

Oops, bussen.. Som jag just missade så jag fyllde i några fler detaljer här ;-)

Senast ändrad:
BjornEdstrom skrev:
Photoshop sparar temporära filer av det du jobbar med i

C:\Documents and Settings\ANVÄNDARNAMN\Lokala inställningar\Temp

med Windows 2k/XP och filen heter något i stil med ~PST2523.tmp. Om du har tur kan du kanske återställa filen med ett sådant program.

Ofta går det bra att använda katalogen $TEMP$ i stället. Det är i allmänhet samma katalog som det långa namnet ovan. Man kan hitta mycket skojigt i den katalogen!

ANNONS
Götaplatsens Foto