Annons

Hur får jag det här resultatet?

Produkter
(logga in för att koppla)

pul

Aktiv medlem
Det här är skärmdumpar ur Evanescence video My immortal och jag blev helt betagen...vill kunna fotografera och få den känslan som finns i den videon men framför allt vill jag få ett framkallat resultat som påminner om det här.

KAN jag få det genom att använda nån speciell film och ändå framkalla med "påse" eller måste jag lära mig mörkrumsjobb och använda en viss sorts papper osv?

Tycker att de gånger som jag har fotat svartvitt så har det blivit rätt "gråa bilder" den där riktiga svärtan saknas...måste jag underexponera för att få till det här?

Ska försöka få in fler bilder så ni ser vad jag menar.

hmm, nu kom inte bilden med...skumt...ska kolla lite...varför...

Bilagor

• image10.jpg
    image10.jpg
    12.5 KB · Visningar: 1,061
och jag som inte har nåt mörkrum..

men...det är inte så att man ska ha ett speciellt papper för att få den där höga kontrasten?

Antingen som Magnus säger :- Välj ett papper av hård grad.

Eller får man ta ett variabelt papper och välja ett hårt filter.

Alternativt kan du kan du framkalla filmen N+2 och sedan använda normalpapper.

Det sista alternativet är att lämna jobbet till ngn som har mörkrum, men det är roligare att låna och göra de själv.

Och den dyraste varianten av detta är ett proffslabb, jobbet blir garanterat bra och säkert dyrt.

måste man säga nåt speciellt till proffslabbet?

Typ, jag vill ha det hårt framkallat, hög kontrast...mörk känsla eller?

Vilken firma ska man vända sig till då?

Tusan, blev sugen på att skaffa mörkrumssaker...
jag har häng på att få köpa en förstoringsapparat för svartvitt för 300kr, vad kostar resterande saker?

Dvs, finns det nåt startkit med baljor, pincetter, kemi och sånt som man kan köpa nånstans?

(har tänkt mig att "bara" kopiera, inte framkalla själva filmen)

300kr ... Det låter tveksamt eller som en lyckovinst.
Vad är det för apparat...
Vill du inte skriva det här kan du alltid maila mig, det är ju inte säkert att jag vet ngt om den heller.

Dosan till att framkalla filmen är det billiga och enkla av materialdelarna. Du behöver endast en mörk garderob och kökets diskbänk.

Dyra grejor är: Bra akriskop, bra klocka, bra mörkrumsbelysning, bra avmaskningsram, bra timer.

Det mesta finns begagnat om du letar lite på nätet.
Såg för ett par dagar sedan en Durst 1200 laborator med färghuvud och 2 optiker här på fotosidan för 3000 kr, det är ett bra pris.

Firma? Jae... Proffskopia Jkpg, Fotodesign i Mullsjö som gör bilder åt studiofotografer. Enklast är att ta ett labb så att man kan gå dit och visa vad man vill och fråga om priset, även om man kan bli vit i ansiktet vid svaret.

Erik Schalin skrev:
Såg för ett par dagar sedan en Durst 1200 laborator med färghuvud och 2 optiker här på fotosidan för 3000 kr, det är ett bra pris.

Erik, priset må vara väldigt bra, men maskinen tar upp till storformatsbilder. En enkel modell typ Durst 300-serien eller Meopta duger utmärkt. Ifall man inte har ett permanent mörkrum vill man kunna förvara prylarna någonstans.

Ett begagnat kit för s/v borde man kunna få för under tusenlappen.

/Erik

tack, det lät billigare...
jag har inte planer på mellanformat, lånade bara en hasselbladare i några veckor men fy vad dyrt det var :)

Ska jag kopiera så blir det bara svartvitt...

Photax har ju ett startkit med allt som behövs. Där kan du ju finna en referens, kolla in vilka grejer de säger att du behöver och börja sedan skumma av begagnatmarknaden........
Du får en hyffsad prisreferns också, så du kan skilja dyrt från billigt.

Själv framkallar jag och kopierar mina bilder i ett mörkrum. Jag har en gammal Durst M600 från 1968, tar bara svartvitt upp till 6x6, köpte den och en massa tillbehör för 800 spänn för ett par år sedan. Den är grym.....så allt finns där ute !

// Axel

Nja Patrik, alltså färghuvud innebär också att man kan variera kontrasten utan att använda lösa filter. Jag tycker lösa filter är lite klumpigt.

Det finns multigradehuvud också, alltså endast för svartvitt, men dessa är dyrare vid nyköp. Gissar på att tillverkningsserierna är mindre.

Billigaste lösningen i alla kategorier brukar vara att bli medlem i den lokala fotoklubben. Har ni ingen klubb på orten så kan du alltid annonsera efter en likasinnad på hemmaplan för att dela mörkrum. Det är rätt kul att vara flera i mörkrummet.

Kolla med kyrkan om de har ett gammalt dammigt mörkrum. Ibland har de det som de har/haft ungdomsverksamhet i, i så fall kan du säkert få låna det mot att du håller det rent och snyggt.

Helt rätt Axel det finns billigare paket men knappast bättre till det priset.
Hittade själv en Agfa66. Det visade sig att den köptes in av Agfa och tillverkades i Italien på 80-talet och det var inte en chans att få tag i ireservdelar. Det fick bli en Durst istället

Senast ändrad:
fick höra nu, den heter tydligen durst c35 eller nåt liknande...den som jag kan få köpa för 300... är ett nikkor objektiv med.

han har själv bytt till en nyare durst som klarar mellanformat och färg...

är det bra pris eller?

pul skrev:
Tycker att de gånger som jag har fotat svartvitt så har det blivit rätt "gråa bilder" den där riktiga svärtan saknas...måste jag underexponera för att få till det här?

Skaffa eget mörkrum helt klart! Det kan inte bli bättre än att ha ett eget. De få gånger jag har lämnat in svart/vit film för framkallning har resultatet varit helt uruselt. Med höga krav på bilderna går det inte att lämna ifrån sig jobbet, möjligtvis då till proffslabben, men då vill jag ändå vara med och kolla att allt går rätt till ;)

Jag har inrett klädkammaren hemma till mörkrum med torrsida och våtsida. Det funkar mycket bra. Jag köpte hela mitt "kit" med apparat, dosa, skålar och allt annat som behövs för 500 spänn av en kompis. En gammal, gammal, förstoringsapparat av märket Uniprint, men den funkar bra!

Det är väl nåt åt det håller som jag oxå hoppas på, platsen att vara på är värre, har ett förråd som kaaaanske skulle kunna fungera.
I värsta fall får man väl flytta hem till föräldrarna med prylarna, de har ju plats numera *hehe*
Tur man har en far med fotointresse kanske...

Patrik:
Enbart objektivet är säkert värt minst 300:-, slå till!

Kolla att grejerna är i bra skick och känns hyffsat stabila.

vad bra, då ska jag göra det, det är nog bra grejer, han är schysst och helseriös min kompis.

pul skrev:
...
Njae, du ska exponera 'rätt' dvs. lagom mycket för att få teckning i alla partier.
Om du vill göra liknande bilder är det åtminstone två saker som gäller:
1) Skaffa förstoringsapparat. Först då har du 100% koll på vad som händer och kan trixa tills du blir nöjd.
2) Noggrannhet och lite tålamod. Tar man det lugnt och är noggrann så kan man göra 'grymma' bilder. Det är inte helt lätt, men det går absolut. Obs! Det är mycket kunskap och erfarenhet med i bilden men man måste ju börja nånstans.
Roligast (tycker jag) är att pilla med EN bild åt gången tills den är perfekt. Ska man göra kopior på hela rullen blir det bara en slags halvdan massproduktion.
Har själv letat fram min gamla apparat från källaren...

Jag väntar fortfarande på den digitala förstoringsapparaten som exponerar sv/v papper och kopplas till datorn...

Om du vill härma bilderna exakt skulle jag pröva följande (jag bortser från att bilderna är från en video(?)):

Killen i gränden:
Ljuset kommer uppifrån vilket syns på hans ögonhålor. Inte så konstigt, han står i en gränd.
Bilden är underexponerad (vilket syns i den mörka bakgrunden, det finns inga detaljer alls där.
För att kompensera för att kontrasten blir lägre vid underexpoenring får du höja kontratsen i efterhand. Antingen med hårdare papper i mörkrummet eller vid bildbeandling i datorn. Du kan också förlänga framkallningstiden på filmen för att inte få gråa skuggor.

Pianot:
Det är ganska starkt motljus som ”gör” bilden. Det finns en viss kornighet så jag skulle föreslå högkänslig film, eventuellt ”pressad”.
Troligen är ljuset från ett fönster i bakgrunden där solen vräker in. Eftersom det fins en svag överstrålning har det knappast använts någon reflexskärm från kamerasidan.

Kvinnan.
Återigen ljuset som ”gör” stämningen.
Här är det nog också någon form av fönsterljus (eller en stor, mjuk ljuskälla från indirekta lampor) men denna gång har det nog använts en reflexskärm för att kasta tilbaka ljus på ansiktet.
Eventuellt är det extraljus från kamerasidan i form av en lampa eftersom det finns en reflex på läppen som är ganska distinkt.
Huvudljuset kommer uppifrån och något från höger i bilden.
Även denna bild är nog något underexponerad eftersom håret är helt detaljlöst. För att inte få grå skuggor bör du kopiera på hårdare pappper, se ovan.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto