Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur får jag det här resultatet?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack, helt klart är de flesta svar det jag letade efter
Tack Mikael för ett utförligt svar...ska helt klart tänka på dina tips.

Jag är kanske lite tevksam till om kvinnan är underexponerad, håret är helt svart, däremot inte ögonbrynen.
Svårt att säga, övriga bilden visar inte så tydliga tecken på underexponering.

Bilderna kommer ju trots allt från en video och där kan de ju ha använt lite annorlunda ljussättning och sådär skulle jag tro...

Mitt mål är som sagt att försöka uppnå nåt liknande, både vad det gäller känslan i videon och nyanserna.

Nä kornig är den definitivt inte.

Jonas verkar/har total kontroll över hela processen.
Han vet var han placerar zonerna på kopian när han tar kortet.

Filmen är framkallad för att få detta resultat på det papper han använder.

Nu är jag inte Jonas men bilden är förmodligen skapad så här:

Miljön är en nedlagd indutri med stora smutsiga fönster som ger ett mjukt ljus från vänster.

Eventuellt har någon form av upplättning använts, ansiktet är ganska jämnt belyst utan skugga från näsa. Det tyder på ljus framifrån, kanske en reflexskärm.

Bilden är inte kornig, däremot har den kopierats lite hårt för att få fram det utseende den har.

Mjukt ljus.
Upplättning framifrån.
Stort negativformat.
Hårdare kopiering.
”Tonad” i Photoshop.
Skicklig fotograf.
Där har du receptet...
Kanske.

Jag vill inte kalla mig expert men nog tycker jag att bilderna du vill efterlikna i kontrast ser ut att ha igensotade skuggor och utfrätta högdagrar medans mellandagrarna är ok. Hur åstadkommer jag då detta resultat med vanlig svartvit film?

För att få igensotade skuggor kan man underexponera filmen. Men då exponerar man efter lite ljusare partier och får alltså dessa att bli medelgrå. Teckningen i högdagrarna blir alltså med underexponering och normalframkallning bra. För att få utfrätta högdagrar måste filmen överframkallas så att dessa partier på filmen blir mörkare än vid normalframkallning.

Mao. du ska förfara på samma sätt som vid pressning av film: Underexponera och överframkalla. Använder du ISO 100 film kan du t.ex exponera efter 400. Använder du ISO 400 film kan du exponera efter 1600 istället. Överframkallning gör man enklast genom att förlänga framkallningstiden mot vad som krävs normalt. Vill du ha så litet korn som möjligt är det rekommendabelt att använda film med lite lägre känslighet, t.ex 100 ISO och exponera efter 400 ISO.

Att åstadkomma det eftersträvade resultatet med normalexponerade och normalframkallade negativ tror jag blir svårt. Film tillhör ju någon av katergorierna högdager-, lågdager- eller mittemellanseparerande och fotopapper har samma indelning (även om variabelpapperen kan ha olika separationsegenskaper med olika filter).

ANNONS
Götaplatsens Foto