Annons

Hur får man ut bilder på nätet snabbast?

Produkter
(logga in för att koppla)

fototrum

Aktiv medlem
Om jag får ett jobb som konsertfotograf och bilderna ska ut så snabbt som möjligt... Hur gör man då?
Nikon D90 är kameran...

Tips på länkar och verktyg är tacksamt mottaget
 
En minidator (så kallad netbook) brukar ha inbyggd sd-kortläsare. Komplettera med ett 3g-modem och du kan ha bilderna ute på nätet någon minut efter att du tagit dem.
 
Snart dyker Nokia N8 upp, det blir såvit jag förstått den första mobil som kan agera USB-host, dvs du kommer att kunna ladda över bilder från din kamera direkt till mobilen, och därifrån ladda upp på nätet via mobilnätet.
 
Snart dyker Nokia N8 upp, det blir såvit jag förstått den första mobil som kan agera USB-host, dvs du kommer att kunna ladda över bilder från din kamera direkt till mobilen, och därifrån ladda upp på nätet via mobilnätet.
Tack för det men det är nog inte aktuellt nu :)
 
Jag har en iPhone, den kan man använda som 3G-modem. Så efter import av bilder från kameran, "framkallning" är det bara att ladda upp till flickr eller picasaweb, vilket som passar bäst.
 
Jag har en iPhone, den kan man använda som 3G-modem. Så efter import av bilder från kameran, "framkallning" är det bara att ladda upp till flickr eller picasaweb, vilket som passar bäst.

Tack för det.
Det är nog inte själva uppkopplingen som är problemet.
Utan hur det ska sorteras och hanteras på andra sidan så att säga.
 
Jag kör med Eye-fi i kameran och använder en HTC HD2 som Wifi-router. Från kameran leverar jag via FTP "råa" JPG-bilder till Imagedesk, där jag har autoimport av bilderna till en specifik mapp i bildbanken. Tiden från tagen bild till att den är tillgänglig är uppladdningstid + max 1 minut. Uppladdningstiden varierar beroende på hur bra 3G-nät jag har på platsen. Om det finns ett trådlöst nät på platsen (ej Homerun och andra som kräver webbinloggning) så kan man koppla upp sig mot dessa och förhoppningsvis korta ned uppladdningstiden.
 
Jag kör med Eye-fi i kameran och använder en HTC HD2 som Wifi-router. Från kameran leverar jag via FTP "råa" JPG-bilder till Imagedesk, där jag har autoimport av bilderna till en specifik mapp i bildbanken. Tiden från tagen bild till att den är tillgänglig är uppladdningstid + max 1 minut. Uppladdningstiden varierar beroende på hur bra 3G-nät jag har på platsen. Om det finns ett trådlöst nät på platsen (ej Homerun och andra som kräver webbinloggning) så kan man koppla upp sig mot dessa och förhoppningsvis korta ned uppladdningstiden.

Snyggt!

Men hur hanterar man justeringar?
 
Snyggt!

Men hur hanterar man justeringar?
Vad menar du med "justeringar"?
Snackar du om bildredigering?

Att få ut bilderna fort och mobilt innebär att man oftast måste göra vissa avväganden. Själv kör jag råfiler och beskär direkt i mina Nikon samt skickar direkt nere från t.ex. fotbollsplanen via trådlös sändare och 3g-modem. Dock är redigeringsmöjligheterna rätt så begränsade men Canon kan nog inte ens beskära direkt i kameran så där är Nikon bättre i alla fall.

Sedan innebär detta oftast en kostnad som man måste kalkylera med. Skall man köpa allt nytt inför några få uppdrag så blir det dyrt men det finns lite varianter som kan vara lite billigare. Tages lösning är säkerligen några kronor billigare än t.ex. min lösning och det finns säkert andra varianter.
 
Snyggt!

Men hur hanterar man justeringar?

Inte alls. Det är fråga om en medveten prioritering där tiden till marknaden är viktigast och då får man överleva med lutande horisonter och lätt felexponerade bilder.

Om bilden ska vara till en affisch eller ett magasin så är det inte tidskritiskt på samma sätt, utan då blir det raw-bilden som behandlas på vanligt sätt.
 
Vad menar du med "justeringar"?
Snackar du om bildredigering?

Att få ut bilderna fort och mobilt innebär att man oftast måste göra vissa avväganden. Själv kör jag råfiler och beskär direkt i mina Nikon samt skickar direkt nere från t.ex. fotbollsplanen via trådlös sändare och 3g-modem. Dock är redigeringsmöjligheterna rätt så begränsade men Canon kan nog inte ens beskära direkt i kameran så där är Nikon bättre i alla fall.

Sedan innebär detta oftast en kostnad som man måste kalkylera med. Skall man köpa allt nytt inför några få uppdrag så blir det dyrt men det finns lite varianter som kan vara lite billigare. Tages lösning är säkerligen några kronor billigare än t.ex. min lösning och det finns säkert andra varianter.

Jag kan inte göra nått åt bilden i min Canon efter att jag tagit den, så den blir inte bättre än hur den såg ut i sökaren. Jag skulle kunna tänka mig att Canons Wifi-enhet skulle vara lite stabilare än min Eye-fi-lösning, men en tiodubblad kostnad kändes inte aktuell när jag köpte grejorna. Telefonen med Wifi-råjter måste jag ha oavsett lösning.
 
Eye-Fi iPhoneprogram

Eye-Fi har en gratisapp för iPhone där man tydligen ska kunna sortera bilder och skicka till egen dator eller olika siter på nätet. Någon som testat? Funkar den med råbilder?

Låter som ett ganska billigt alternativ (om man redan har en iPhone vill säga).
 
ANNONS