Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur förminskar jag storleken?

Produkter
(logga in för att koppla)

Simon Tirkel

Aktiv medlem
Hej, när jag tar bilder med min D100, blir storleken på bildfilerna väldigt stora. Alldeles för stora för att direkt kunna läggas upp här på fotosidan eftersom max-gränsen ligger på 250 Kb. Innan jag lägger upp mina bilder, så förminskar jag bokstavligen dessa i photoshop (Image / Image size). Som ni förstår så fungerar inte detta i längden (Måste förminska bilden till ungefär 18% av originalet!) Jag behöver tips om hur man minskar filstorleken men inte själva bilden.

Tacksam för svar!
 
bilden får inte vara större (mått-mässigt) än 1024 X 1024 pixlar heller... så jag brukar göra så att jag tar och förminskar den längsta sidan av bilden till ungefär 1020 pixlar.. så hänger den andra sidan på om jag "låst förhållandet"... sen när jag sparar den som jpg så drar jag ner kvalliteten så den hamnar under 250 km .. det ser man längst ner i den rutan.
 
Då fotosidan bara tillåter 1024x1024 så blir man lite begränsad. Jag gör på liknande sätt som dig (knappar in 1024 i bredd eller höjd beroende på orientering) och lägger sedan på en lätt oskarp mask. Sedan får man bolla lite med komprimeringen för att klara 250Kb-gränsen.

Å självklart han någon annan svara före :)
 
Tack, men komprimering?

Tack så mycket för era tips. Vad innebär "komprimering"? Hur komprimerar jag bilden?
 
När du sparar bilden som jpeg så finns det ett skjutreglage där du kan ställa komprimerings(packnings)graden. Allt detta står i PS-manualen.
 
Om du använder photoshop, testa "save for the web"... Skulle tro att de flesta här gör så...
 
Ni menar bildkvaliten?

Skjutreglaget reglerar kvaliten på bilden? Tråkigt, man vill ju behålla samma kvalitet. Finns det inga bättre sätt?
 
Re: Ni menar bildkvaliten?

Simon Tirkel skrev:
Skjutreglaget reglerar kvaliten på bilden? Tråkigt, man vill ju behålla samma kvalitet. Finns det inga bättre sätt?

Om du gör bilden i 1024 pixlar och väljer jpeg 8 så lär du inte se mycket skillnad på skärmen, gentemot orginalet (ja, okej lite då). Ett annat alternativ är att viasa bilderna i något mindre storlek och spara dem i jpeg 10... Då ser du definitivt ingen skillnad..

Ett tredje sätt är att skaffa sig en egen server..
 
Vad är jpeg 8 och jpeg 10? Något som bara har med Photoshop att göra (har inte tillgång till det programmet ännu)?
 
Picture skrev:
Vad är jpeg 8 och jpeg 10? Något som bara har med Photoshop att göra (har inte tillgång till det programmet ännu)?

Det är kvaliteten på bilden. Det är inget som är generellt utan det är inställningar som görs i photoshop. Jag skulle dock tro att de flesta andra program med lite självbevarelsedrift kör med ungefär samma skala.
 
Jag brukar storleksförändra den precis som ni säger till 1024 så hänger den andra med.
Sedan går jag till "Save for Web.." och där kan man lätt se hur stor bilden kommer bli allteftersom man drar i kvalitets-reglaget.

Lite synd att begränsningen är så pass sträng men å andra sidan hade det kanske tagit upp för mycket utrymme på servrarna.
Kan man göra som man gör på DPREVIEW.com?
Alltså att länka till en bild så bilden dyker upp i forumet direkt? Inte bara att ge en länk utan en bildlänk.
 
ANNONS