Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Hur F-N kan det bli så grym CA?
- Trådstartare Dez
- Start datum
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Öppen bländare?
Ljuset är ju väldigt hårt i svår mot-vinkel/perspektiv... Detta är ju ngt alla objektiv hanterar mer eller mindre perfekt.
Jag tror spontant att ditt objektiv är normalt utan att ha stora kunskaper om varken det optiska fenomenet eller ditt specifika objektiv.
Kolla hur det ser ut under normala förhållanden. Om detta är (för dig) ett normalt förhållande så finns det inte många alternativ (om du är missnöjd) annat än att investera i dyra gluggar.. Kanske Canons 24 1,4L USM...mfl.
MVH Niclas,
Ljuset är ju väldigt hårt i svår mot-vinkel/perspektiv... Detta är ju ngt alla objektiv hanterar mer eller mindre perfekt.
Jag tror spontant att ditt objektiv är normalt utan att ha stora kunskaper om varken det optiska fenomenet eller ditt specifika objektiv.
Kolla hur det ser ut under normala förhållanden. Om detta är (för dig) ett normalt förhållande så finns det inte många alternativ (om du är missnöjd) annat än att investera i dyra gluggar.. Kanske Canons 24 1,4L USM...mfl.
MVH Niclas,
tomasandersson
Aktiv medlem
Är osäker på om det verkligen är kromatisk aberration som syns i bilden. CA brukar ge en lila kant på ena sidan och en grön kant på andra sidan av ett föremål, som i det här exemplet från cyberphoto: http://www.cyberphoto.se/faq/kromabb.htm. I din bild är däremot alla kanter lila. Rätta mig någon om jag har fel, jag känner att jag är ute på lite tunn is här.
När delar av motivet är utbränt i en eller flera av RGB-kanalerna så är det omöjligt att avgöra vilken färg som är korrekt i övergången mellan utbränt och korrekt exponerat. Detta skapar stora problem vid interpoleringen av färgkanalerna och ger typiskt upphov till färgfel som kan misstolkas som CA. Olika råkonverterare behandlar problemet på olika sätt. Antingen gissas en färg, eller också sätts alla kanaler till samma värde för att få ett färgneutralt resultat.
Det vore intressant att veta mer om bilden. 100% crop, eller förminskad bild? JPEG, eller RAW och i sådana fall vilken konverterare?
När delar av motivet är utbränt i en eller flera av RGB-kanalerna så är det omöjligt att avgöra vilken färg som är korrekt i övergången mellan utbränt och korrekt exponerat. Detta skapar stora problem vid interpoleringen av färgkanalerna och ger typiskt upphov till färgfel som kan misstolkas som CA. Olika råkonverterare behandlar problemet på olika sätt. Antingen gissas en färg, eller också sätts alla kanaler till samma värde för att få ett färgneutralt resultat.
Det vore intressant att veta mer om bilden. 100% crop, eller förminskad bild? JPEG, eller RAW och i sådana fall vilken konverterare?
Makten
Aktiv medlem
Jag är väl också på tunn is, men inte behöver det vara mer än en våglängd (färg) som bryts mer? Alltså, det borde mycket väl finnas CA som mer eller mindre nästan bara består av t ex blått. Det beror ju på glasets egenskaper, då olika vågländer bryts olika mycket.tomasandersson skrev:
Är osäker på om det verkligen är kromatisk aberration som syns i bilden. CA brukar ge en lila kant på ena sidan och en grön kant på andra sidan av ett föremål, som i det här exemplet från cyberphoto: http://www.cyberphoto.se/faq/kromabb.htm. I din bild är däremot alla kanter lila. Rätta mig någon om jag har fel, jag känner att jag är ute på lite tunn is här.
Dock ser det lite lurigt ut i exempelbilden, då det är blått på båda sidorna om t ex styret! Ljuset kan väl fasen inte brytas åt varsitt håll på var sida??
Edit: CA uppstår väl normalt radiellt utåt/inåt från bildens centrum?
tomasandersson
Aktiv medlem
Hmmm, på dpreview förklaras fenomenet som en slags CA i sensorns microlinser: http://www.dpreview.com/learn/?/key=chromatic+aberration
I vilket fall så tror jag problemet inte beror på gluggen utan snarare sitter i kameran. Återigen, rätta mig om jag har fel...
I vilket fall så tror jag problemet inte beror på gluggen utan snarare sitter i kameran. Återigen, rätta mig om jag har fel...
tomasandersson
Aktiv medlem
Makten skrev:
Dock ser det lite lurigt ut i exempelbilden, då det är blått på båda sidorna om t ex styret! Ljuset kan väl fasen inte brytas åt varsitt håll på var sida??
Precis det jag menar...
Jeppe
Aktiv medlem
Kolla recensionen på photozone.de så får du se att det har hög CA, men även det som du råkat ut för, sk. purple fringing
http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/sigma_1850_28/index.htm
http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/sigma_1850_28/index.htm
Makten
Aktiv medlem
Precis, det är väl ett "eget" fenomen?Jeppe skrev:
Kolla recensionen på photozone.de så får du se att det har hög CA, men även det som du råkat ut för, sk. purple fringing
http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/sigma_1850_28/index.htm
"Unlike "normal" CAs purple fringing resembles diffuse halos which pollute into darker areas (see the image to the LEFT below). Stopping down helps to reduce fringing."
Fan vet vad det beror på, men det ser ju verkligen svårt ut att åtgärda i efterhand. Jobbigaste färgen också, eftersom den syns så väl.
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
tomasandersson skrev:
Precis det jag menar...
Jag tycker att det följer logiken, att CA kan uppstå i motsatta riktningar. Jag tror det har med ljusets karaktär att göra.. Här har vi ju en polerad yta som genererar en så kallad överstrålning (glorialiknande effekt).
I andra fall där kontrasten är större mellan skugga och ljus så ser vi nog inte samma effekt (av CA i motsatta riktningar), detta menar jag att vi lätt ser om vi jämför effekten vid hjälmen och effekten vid styret.
MVH Niclas,
Johannes-S
Aktiv medlem
Det ser ut som longitudinell CA, dvs korta (blå och UV) våglängder ligger ur fokus och skapar en diffus halo. Normalt sett är de korta blå och UV-våglängderna så svaga att de inte syns i en bild men om man fräter ur högdagrarna extremt som i det här fallet så kommer de bli synliga.
En lösning kan möjligen vara att använda ett värmande filter för att reducera de kortaste våglängderna.
"Vanlig" CA är transversell och ökar radiellt i bilden, och har olika färg på olika sidor om ett objekt.
Johannes
En lösning kan möjligen vara att använda ett värmande filter för att reducera de kortaste våglängderna.
"Vanlig" CA är transversell och ökar radiellt i bilden, och har olika färg på olika sidor om ett objekt.
Johannes
niklasl
Aktiv medlem
Det där ser ut som "sensor bloom", som syns runt överexponerade områden. Här en artikel som förklarar olika typer av colour fringing - CA och sensor bloom: http://www.photoreview.com.au/Articlexasp/ff89a68a-2a67-4543-9bd0-6626e610deaf/Default.htm.
Johannes-S
Aktiv medlem
niklasl skrev:
Det där ser ut som "sensor bloom", som syns runt överexponerade områden. Här en artikel som förklarar olika typer av colour fringing - CA och sensor bloom: http://www.photoreview.com.au/Articlexasp/ff89a68a-2a67-4543-9bd0-6626e610deaf/Default.htm.
Canon = CMOS-sensor, ingen blooming.
Johannes
Makten
Aktiv medlem
Då är det ju 100%?Dez skrev:
Bilden är inte 100% crop. Fyllde i 400 * 400 px i beskärningsverktyget. Allt från en JPG-Large.
Edit: Eller du menar att du bara beskurit godtycklig del som "tilldelats" storleken 400x400?
Makten
Aktiv medlem
Uff, det såg ju inte så roligt ut nej.Dez skrev:
100%, knappt 400*400px. Ej skärpt eller något.
Har du nåt filter alls på gluggen? Så kallade "skylight-filter" brukar ha en svagt rosa ton, och man kan ju tänka sig att de dämpar blått aningens mer än rena UV-filter?
Similar threads
- Svar
- 2
- Visningar
- 2 K
- Svar
- 5
- Visningar
- 2 K





