Annons

Hur F-N kan det bli så grym CA?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dez

Aktiv medlem
Tycker detta var grymt mycket CA. Objektivet är Sigma 18-50 2,8
Ska det vara så här?

Bilagor

• ca.jpg
    ca.jpg
    53.7 KB · Visningar: 1,217
Öppen bländare?

Ljuset är ju väldigt hårt i svår mot-vinkel/perspektiv... Detta är ju ngt alla objektiv hanterar mer eller mindre perfekt.

Jag tror spontant att ditt objektiv är normalt utan att ha stora kunskaper om varken det optiska fenomenet eller ditt specifika objektiv.

Kolla hur det ser ut under normala förhållanden. Om detta är (för dig) ett normalt förhållande så finns det inte många alternativ (om du är missnöjd) annat än att investera i dyra gluggar.. Kanske Canons 24 1,4L USM...mfl.

MVH Niclas,

Är osäker på om det verkligen är kromatisk aberration som syns i bilden. CA brukar ge en lila kant på ena sidan och en grön kant på andra sidan av ett föremål, som i det här exemplet från cyberphoto: http://www.cyberphoto.se/faq/kromabb.htm. I din bild är däremot alla kanter lila. Rätta mig någon om jag har fel, jag känner att jag är ute på lite tunn is här.

När delar av motivet är utbränt i en eller flera av RGB-kanalerna så är det omöjligt att avgöra vilken färg som är korrekt i övergången mellan utbränt och korrekt exponerat. Detta skapar stora problem vid interpoleringen av färgkanalerna och ger typiskt upphov till färgfel som kan misstolkas som CA. Olika råkonverterare behandlar problemet på olika sätt. Antingen gissas en färg, eller också sätts alla kanaler till samma värde för att få ett färgneutralt resultat.

Det vore intressant att veta mer om bilden. 100% crop, eller förminskad bild? JPEG, eller RAW och i sådana fall vilken konverterare?

tomasandersson skrev:
Är osäker på om det verkligen är kromatisk aberration som syns i bilden. CA brukar ge en lila kant på ena sidan och en grön kant på andra sidan av ett föremål, som i det här exemplet från cyberphoto: http://www.cyberphoto.se/faq/kromabb.htm. I din bild är däremot alla kanter lila. Rätta mig någon om jag har fel, jag känner att jag är ute på lite tunn is här.
Jag är väl också på tunn is, men inte behöver det vara mer än en våglängd (färg) som bryts mer? Alltså, det borde mycket väl finnas CA som mer eller mindre nästan bara består av t ex blått. Det beror ju på glasets egenskaper, då olika vågländer bryts olika mycket.
Dock ser det lite lurigt ut i exempelbilden, då det är blått på båda sidorna om t ex styret! Ljuset kan väl fasen inte brytas åt varsitt håll på var sida??

Edit: CA uppstår väl normalt radiellt utåt/inåt från bildens centrum?

Jeppe skrev:
Kolla recensionen på photozone.de så får du se att det har hög CA, men även det som du råkat ut för, sk. purple fringing

http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/sigma_1850_28/index.htm
Precis, det är väl ett "eget" fenomen?

"Unlike "normal" CAs purple fringing resembles diffuse halos which pollute into darker areas (see the image to the LEFT below). Stopping down helps to reduce fringing."

Fan vet vad det beror på, men det ser ju verkligen svårt ut att åtgärda i efterhand. Jobbigaste färgen också, eftersom den syns så väl.

tomasandersson skrev:
Precis det jag menar...

Jag tycker att det följer logiken, att CA kan uppstå i motsatta riktningar. Jag tror det har med ljusets karaktär att göra.. Här har vi ju en polerad yta som genererar en så kallad överstrålning (glorialiknande effekt).

I andra fall där kontrasten är större mellan skugga och ljus så ser vi nog inte samma effekt (av CA i motsatta riktningar), detta menar jag att vi lätt ser om vi jämför effekten vid hjälmen och effekten vid styret.

MVH Niclas,

Det ser ut som longitudinell CA, dvs korta (blå och UV) våglängder ligger ur fokus och skapar en diffus halo. Normalt sett är de korta blå och UV-våglängderna så svaga att de inte syns i en bild men om man fräter ur högdagrarna extremt som i det här fallet så kommer de bli synliga.

En lösning kan möjligen vara att använda ett värmande filter för att reducera de kortaste våglängderna.

"Vanlig" CA är transversell och ökar radiellt i bilden, och har olika färg på olika sidor om ett objekt.

Johannes

Bilden är inte 100% crop. Fyllde i 400 * 400 px i beskärningsverktyget. Allt från en JPG-Large.
f/4. Alla andra mer normala bilder blir bra. Fick lov att fräta ur himmelen för att få teckning på killen. Jag ska prova med blixt få se om det inte blir bättre då.

Dez skrev:
Bilden är inte 100% crop. Fyllde i 400 * 400 px i beskärningsverktyget. Allt från en JPG-Large.
Då är det ju 100%?

Edit: Eller du menar att du bara beskurit godtycklig del som "tilldelats" storleken 400x400?

100%, knappt 400*400px. Ej skärpt eller något.

Bilagor

• ca2.jpg
    ca2.jpg
    43.5 KB · Visningar: 220
Dez skrev:
100%, knappt 400*400px. Ej skärpt eller något.
Uff, det såg ju inte så roligt ut nej.
Har du nåt filter alls på gluggen? Så kallade "skylight-filter" brukar ha en svagt rosa ton, och man kan ju tänka sig att de dämpar blått aningens mer än rena UV-filter?

Råkar också ut för detta ofta (med L-optik). I JPG-filen syns nästan inget, desto mer i RAW (PS Camera Raw).

ANNONS
Götaplatsens Foto