Annons

Hur fungerar automatisk sensor cleaning på kameran?

Produkter
(logga in för att koppla)

LizzieM

Aktiv medlem
När jag stänger av min systemkamera (nikon d5000) kommer det fram en animation och en text "Image sensor cleaning"

Jag kan också göra detta genom att gå in på "sensor cleaning" i huvudmenyn.

Jag förstår ju att det rengör sensorn, men på vilket sätt? Det varken hörs eller känns något, så jag inbillar mig att det inte händer något alls egentligen.

Hur fungerar det? Gör kameran verkligen rent sensorn, eller måste jag köpa rengöringsgrejer själv till det??

Hej!

På min Nikon D300 skakas bildsensorn väldigt snabbt och då hoppas man på att lortet skall lossna, vissa kameror har nån blåsfunktion som arbetar tillsammans med spegelns rörelse.

Exakt hur din kamera funkar vet jag inte, tyvärr.

Hans

Hej!

På min Nikon D300 skakas bildsensorn väldigt snabbt och då hoppas man på att lortet skall lossna, vissa kameror har nån blåsfunktion som arbetar tillsammans med spegelns rörelse.

Exakt hur din kamera funkar vet jag inte, tyvärr.

Hans

Okej, tack för svaret. Är din kamera tyst när den gör rent sensorn , för jag märker liksom ingenting av rengöringen.
Går det att ta bort objektivet när man startar rengöringen för att se hur det går till?

Vågar inte prova utan att fråga någon som vet först :p

Okej, tack för svaret. Är din kamera tyst när den gör rent sensorn , för jag märker liksom ingenting av rengöringen.
Går det att ta bort objektivet när man startar rengöringen för att se hur det går till?

Vågar inte prova utan att fråga någon som vet först :p

Lägg örat mot kameran så hör du att det gnisslar/piper lite

Hej!

Det kanske går att höra nåt litet litet litet svagt knyst från kameran men då gäller det att inte ens andas om det skall höras. Jag har märkt att stora lortar inte lossnar, tyvärr. Så det bästa är att då och då åka till Lasses kameraservice och få den rengjord.

Jag tror inte det är mycket att se eftersom vibrationerna är så snabba och kortaslagiga att det nog inte syns för blotta ögat, eventuellt kan man inte kombinera spegeluppfällning med sensorrengöring men det är klart det är bara att prova.

Hans

I min manual (Canon 7D) står det att man helst ska hålla kameran stilla och vågrätt när man stänger av eller sätter på. Kan vara värt att tänka på. :)

ANNONS
Götaplatsens Foto