Annons

Hur fungerar Lucimat ljusmätare?

Produkter
(logga in för att koppla)
En 50 år gammal sekonic ser nästan likadan ut.Men nånstans finns väl en glugg som släpper in ljus?Nedersta skalan torde vara slutartider.Skalan ovanför anger bländarvärden.Du vrider skivan så indexpilarna i fönstret står mitt för varandra och då får du bländare och slutartid i olika kombinationer exvis 1/125 s = bl 4, 1/60 s=bl 5,6
Innan dess har du vridit fram ditt isotal.Den allra översta skalan gissar jag avser smalfilm(movie) som du helt kan bortse ifrån.

Sen kan man ju undra varifrån energin kommer ifrån-är det möjligen en kiselcell mätare?

Det ser ut som en selenmätare, så gammal ser den ut. Jämför med enn annan mätare, för de har en tendens att mäta fel när de är så gamla. Fördelen med selenmätare är att de inte drivs med batteri utan alstrar sin ström själva från sin egen "solpanel".

Hmm.. Den verkar vara lite labil, visar lite olika.
Kan ni tipsa om någon annan gammaldags ljusmätare som är bättre? Har en Ikoflex jag lattjar lite med, och då måste jag ju ha en tidstypisk ljusmätare.

Jag använder en Gossen Sixtino 2 till min Rolleicord, när jag vill vara helt batterioberoende. Också en selenmätare. Den kan mäta både reflekterat och infallande ljus. Den tillverkades tills så sent som för några år sedan. Den ursprungliga modellen Sixtino kom 1960. Risk att en så gammal mätare har samma fel som din Lucimat.

Olle

Det finns en uppsjö av begagnade mätare hos firmor som säljer begagnat exvis L foto i Vansbro eller Nybrofoto, Secondphoto.
Hos Nybrofoto fanns för en tid sedan den fina tyska Gossen Profisix för ca 1200 kr.
Vill du ha en billigt,aningen äldre än dagens men av fin kvalite så har jag en Gossen Sixon 2.Men du kan inte mäta blixtljus med den.
Men varför inte satsa på en helt modern till rimligt pris?

walter-g skrev:
Men varför inte satsa på en helt modern till rimligt pris?

De är så fula..
Vill helst ha tidstypisk utrustning.
Men visst, det vore inte dumt att kunna mäta blixtljus heller.
Ska ta och knalla över till L-foto och titta vad han har.

ANNONS