Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur fungerar saker...

Produkter
(logga in för att koppla)

Shibo

Aktiv medlem
Hej,
Jag är novis vad det gäller kunskap på objektiv, allt vad det gäller vad man ska titta på, hur det fungerar med mellanringar, vad man kan göra med de objektiv man har kontra köpa nytt för att för att få ett bra telezoom objektiv. Jag har ett Nikon Nikkor AF-S 55-200 1:4-5,6G ED, skulle detta på något sätt kunna byggas på för att nå upp till typ 300-400mm??
Någon som orkar förklara väldigt grundläggande/tipsa om länk?

vänligen
Torben

Hej,
Jag är novis vad det gäller kunskap på objektiv, allt vad det gäller vad man ska titta på, hur det fungerar med mellanringar, vad man kan göra med de objektiv man har kontra köpa nytt för att för att få ett bra telezoom objektiv. Jag har ett Nikon Nikkor AF-S 55-200 1:4-5,6G ED, skulle detta på något sätt kunna byggas på för att nå upp till typ 300-400mm??
Någon som orkar förklara väldigt grundläggande/tipsa om länk?

vänligen
Torben

Teoretiskt sett ja, praktiskt sett nej.

Om du sätter på en mellanring 2x så får du 110-400 (vilket är vad du vill ha) vad du däremot också får är halverad ljusstyrka så du får ett

110-400 f8-11.2

Autofokusen fungerar väldigt dåligt vid f större än 5.6, så du kommer att få manuellt fokusera det hela. När du fotar vid 400 krävs också ungefär minst 1/400sek i slutartid för att bilden inte skall bli suddig. 1/400sek och f11.2 kommer kräva otroligt mycket ljus eller extremt hög ISO-inställning.

En dubblare (telekonverter 2x) kommer också förstora alla skavanker ditt nuvarnade objektiv har. Så bilderna kommer bli lite mindre skarpa.

Jag har en dubblare som jag fotat en del med, det funkar ok vid bra ljus. Solig dag utomhus t.ex.

Hoppas detta svar är vad du frågade efter
Karl

Tack Karl, det spred en del ljus...
Så om jag förstår det rätt så är det högst olämpligt att försöka sig på detta..
Vad är då alternativet? Vad ska man titta på när man letar ett objektiv som typ 100-300/400? Vilken prisbild får man räkna med?tips?

Tack Karl, det spred en del ljus...
Så om jag förstår det rätt så är det högst olämpligt att försöka sig på detta..
Vad är då alternativet? Vad ska man titta på när man letar ett objektiv som typ 100-300/400? Vilken prisbild får man räkna med?tips?

Nikon 70-300 VR kan vara ett alternativ om du nöjer dig med 300 brännvidd, drygt 4.000 kr.Annars hamnar du nog snarare en bra bit över 10.000 kr, ex Sigma 100-400 eller Nikon 80-400.

ANNONS
Götaplatsens Foto