Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur funkar det med minne på mac

Produkter
(logga in för att koppla)

Santa771

Aktiv medlem
Jag har just fått min mac och det är den första mac jag har så jag hade en liten fråga som kanske är själklar för er som haft mac innan men inte för mig :) När jag öppnade aktivitetskontroll fönstret och kollar under minne så ser man ju hur mycket som använd och så och jag undrar vad det står ledigt 36 mb resident 450 och aktivt 1,06 och inaktivt 2,46 och använt 3,97. Som jag läser det har jag typ inget minne kvar eller fattar jag det fel?

Du har ingen nytta av minne som inte används. Mac OS X försöker därför använda så mycket minne som möjligt, t.ex. genom att behålla filer och program i minnet med förhoppning om att de behövs igen. Det minne som är "inaktivt" är minne som innehåller något användbart men som kastas direkt om minnet behövs till något nytt. Man kan se det som att minnet är slut när "resident" och "aktivt" tar upp allt minne -- då är det trångt och swap-filer börjar används för att skapa mer virtuellt minne.

ok så det är ganska normalt då?
Ja. Du har ingen nytta av minne som inte används, så Mac OS X fyller det med sådan som kan vara "bra att ha". Maskinen som jag skriver detta på har 30MB ledigt efter 27 dagars drift men detta "fyllda" tillstånd hamnar den i efter några dagar (tiden beror på vad man använder maskinen till och hur mycket minne den har).

ANNONS
Götaplatsens Foto