Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur gör Araki detta?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag gjorde nått liknande av misstag för ett par dar sedan. Jag tror det var min vildsinta agitering med Photoflon. Negativen blev såphala och mjuka och bilden liksom 'rann' út över filmbasen. Och de ville aldrig torka heller... Skumt. En intressant effekt, men jag vet inte hur Araki har gjort. Vanlig klantighet?

Nej nån vanlig klantighet tror jag inte på för alla bilderna i boken är gjorda på samma sätt...
Han kanske har eldat??!
Nån annan som har nåt förslag?

/mats

På hemsidan du länkade till anges att han använt "åldersslitna" gamla svartvita negativ. Svårare än så är det tydligen inte. Är man lite ovarsam med negativen (vilket Araki tydligen varit) och om man kanske inte fixerat och sköljt tillräckligt kan det bli sådana här effekter. Tror inte att han medvetet manipulerat dem att bli som dom är.

Araki

Vissa fiberpapper beter sig på detta viset om man låter dom ligga för länge i vatten. Emulsionen krackelerar och släpper.
Har själv råkat ut för samma "effekt" när jag glömt papper i sköljen .
-Tom

Ja, jag får väl helt enkelt prova lite olika sätt som ni föreslog.. Ska bli kul! Tycker att det är en ganska häftig effekt. Tack för era svar!

/mats

Senast ändrad:
Lägg negativen under dörrmattan en vecka så skall du se på grejer!

Du kan också lyfta filmen direkt ur fixetoch hålla i starkt solsken en stund, då börjar silvret svavelblekas på studs.

ANNONS
Götaplatsens Foto