Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Hur gör man för att ta trådlsöt med sin 580 II

Produkter
(logga in för att koppla)

Santa771

Aktiv medlem
Hej har en 40d med 580 II hur gör man om man skulle vilja ta trådlöst med den? Det ska väll gå utan att köpa till nått väll?

ok det var ju ganska kass att det inte sitter en sändare på kameran. Sjukt att att man måste betala nästan 2000 kr för en sändare. bara för att kunna ta trådlöst. Och en blixt är grymnt tyrt alternativ. Funkar sladd bra eller?

Eller så gör man som jag gjorde nyss, köper en 580 EX II i USA. 2200 kronor. Det är den definitivt värd. Till skillnad från ST-E2 fungerar den som blixt också.

Ja, men det är en ganska kort spiralkabel. Går kanske att dra ut till ungefär 1 meters längd. Jag skulle nog lägga till dryga 1000-lappen för att få en ST-E2 istället. Den kan extraknäcka som en fokushjälpbelysning också (precis som 580EX II).

Priset inkluderar den rabatt som de har nu i USA (inget cashback, utan avdrag direkt vid köp), frakten inom USA, fast "utsmetad" på de andra grejorna jag köpte, ingen sales tax (leverans till annan delstat) och sen tror jag nog att jag glömde den i tullen, när jag fnattade på för att hinna med tåget. Börjar väl bli senil.

Santa771 skrev:
ok det var ju ganska kass att det inte sitter en sändare på kameran. Sjukt att att man måste betala nästan 2000 kr för en sändare. bara för att kunna ta trådlöst. Och en blixt är grymnt tyrt alternativ. Funkar sladd bra eller?

Man får ju i stort ett en 430EX och en ST-E2 för samma pris som en 580 EX II.

Mattias Leppäniemi skrev:
och stroboskopfunktion, möjlighet att ställa ner till 1/128, snabbare uppladdning, vädertätad, PC-synk kontakt, möjlighet till externt batteri och "blänk-kort".
Hehe...men då måsste ägaren läsa manualen.....
Shut up Erik J....

Mattias Leppäniemi skrev:
och stroboskopfunktion, möjlighet att ställa ner till 1/128, snabbare uppladdning, vädertätad, PC-synk kontakt, möjlighet till externt batteri och "blänk-kort".

Kort sagt så går 430EX utmärkt att använda till vardaglig fotografering eller som minsistudiblixt.

Och hur ofta använder man maxeffekt...? Man använder oftare minimumeffekt.

Hehe....

froderberg skrev:
Kort sagt så går 430EX utmärkt att använda till vardaglig fotografering eller som minsistudiblixt.

Lika svårt som att köpa Volvo...man kommer inga vart med
< 200HK
Svårt att hålla fartgränsen?

froderberg skrev:

Precis, därför tycker jag att 580 är bättre än 430, eftersom man kan ställa ner 580 till halva styrkan jämfört med 430 i lägsta läget. Men sedan är det ju upp till var och en om man vill lägga de extra pengarna på en 580.

Robin skrev:
Blänk kort?

Jag kommer inte ihåg vad Canons kallar det, men det är ett vitt kort som man drar ut för att ge "glimt i ögat", funkar faktiskt.

Tycker det låter som man bli anklagad för att vara prylbög och det får jag väll hålla med om :) Jag har inte fotot på ca 8 år och kände att nu med detta digitala så har jag chansen och börja igen efter som jag slipper blaskandet i mörkrum. Och på den tiden jag fotade så lånade jag min kompis blixt en 540 tror jag den hette och det var fantastisk att använda och sedan det har jag viljat ha en bra blixt. Fast problemet är ju att nu har man ju en super bilixt som man inte ännu har hunnit lära sig hur den funkar och med en massa finneser som man knappt vet vad man har det till. Så därför så är man ju sugen på att lära sig och vänder mig till er som kan det här. Jag ska erkänna att jag läst instruktionsboken men det kommer nog dröjja innan jag förstår den :) lika dant med min nya kamera. tack för all hjälp jag får av er i alla fall

ANNONS
Götaplatsens Foto