Annons

Hur gör man?

Produkter
(logga in för att koppla)

informo

Medlem
Jag är en glad nybörjare som har en liten fråga.
www.peter.se har sån fantastisk färg och ljus i sina bilder... Hur gör man?

Jag misstänker att det säkert finns 1000 sätt att göra det på men ge gärna lite exempel på hur ni hade gjort i PhotoShop...

www.peter.se har sån fantastisk färg och ljus i sina bilder... Hur gör man?

Det är det som är den stora "hemligheten" med fotografi. Att exponera rätt, ha koll på hur ljuset kan addera till bilden och i hans fall oxå arbeta mycket med skärpedjupet.

Att manipulera en halvdassig bild i Photoshop och plötsligt få fram likadan resultat som i din länk blir därför svårt.

Men för att korrigera färger och nivåer kan man tex använda verktygen Kurvor och Nivåer och ställa dem för varje kanal.

www.moderskeppet.se finns mycket bra information om man är ganska ny på Photoshop.

Du kan oxå använda Dodge & Burn verktygen för att selektivt måla upp högdagrar och förstärka skuggor ( eller tvärtom =) ).

Du kan också ändra färgmättnaden med: (Ctrl-U) eller Image -> Adjustments -> Hud/Saturation. Sen öka på Saturation till önskad nivå.

Tack för tipsen. Dom funkar bra.
Bilderna blir ju såklart inte i Peters klass. Hans bilder är (enligt mig i alla fall) helt fantastiska. Att fota nått helt vanligt och så blir det så bra...

Så här blev det. Inte så bra som Peters men jag är ganska nöjd ändå...

Bilagor

• bild.jpg
    bild.jpg
    66.2 KB · Visningar: 451
ANNONS
Götaplatsens Foto