Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur gör ni i lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

Santa771

Aktiv medlem
Hej

Jag använder web funktionen i lightroom och undrar om det finns nått sett att få till ett nytt album? Jag menar om jag har ett album med säg 10 bilder på en modell. Så tar jag 10 bilder på en ny modell och vill lägga upp dom med på sidan finns det nått smidigt sätt för det? Idag så gör jag så att jag lägger dom nya bilderna i samma mapp som alla dom andra bilderna till sidan är i lightroom och så gör jag en helt ny sida av dom bilderna i den mappen. Sen slänger jag hela den gammla sidan som ligger på min hemside server och tankar upp den nya.

Sitter inte med LR framme. Men går det inte att göra en ny katalog bara?

OM det inte går i LR så lägg den färdiga exporten på skrivbordet och skicka det manuellt via ex ftp till webservern. Och lägg en länk från index.hmtl till nya katalogen, och den gamla så dina besökare kan se båda.

Jag har inte hittat något sätt att lägga till bilder till ett befintligt album.

Men Lightroom är jäkligt smidigt ändå; du behöver inte lägga alla bilderna i samma mapp, utan bara markera de bilder du vill lägga upp (oavsett var de ligger), gå till web-modulen och skapa till album och välj sedan att ladda upp dem till samma mapp på webservern som det gamla albumet ligger i, så skriver Lightroom över de gamla filerna (den frågar först). D.v.s. det manuella fipplandet med filer är minimalt.

ANNONS
Götaplatsens Foto